Jakie kroki winien podjąć starosta w przypadku zgłoszenia wycinki drzew przez pracowników gminy z nieruchomości (działka budowlana - teren zabudowy mieszkaniowej) należącej do gminy?
Wycięte zostały sosny (samosiejki). Gmina nie zwróciła się z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew. Który organ jest właściwy do wydania zezwolenia? Większość drzew miało więcej niż 10 lat.
Jakie czynności powinien podjąć starosta w przedmiotowej sprawie?
Odpowiedź:
Starosta powinien wszcząć postępowanie administracyjne w celu wymierzenia kary administracyjnej, o której mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody - dalej u.o.p.
Organem właściwym do wydania zezwolenia na usunięcie drzew z nieruchomości należącej do gminu jest starosta, zgodnie z art. 90 u.o.p.
Uzasadnienie:
Usuwanie drzew bez zezwolenia, to delikt administracyjny, a za dopuszczenie się do niego odpowiada posiadacz nieruchomości. Zawsze, kiedy zezwolenie było wymagane (czyli z wyjątkiem sytuacji opisanych w art. 83 ust. 6 u.o.p. ), a nie uzyskano go, usunięcie drzewa (lub krzewu) jest deliktem administracyjnym. Sankcją za usuwanie drzew bez wymaganego prawem zezwolenia jest administracyjna kara pieniężna, którą powinien wymierzyć właściwy organ środowiska (w tym przypadku starosta).
Kara powinna zostać nałożona za wycięcie drzew, które osiągnęły wiek powyżej 10 lat, niezależnie od tego, czy były to drzewa, które utraciły żywotność albo stanowiły zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.)