Zgodnie z projektem decyzja o organizacji imprezy masowej może być uzależniona od zastosowania przez organizatora (klub piłkarski) zakazu stadionowego, wobec osób, które zdaniem policji i w oparciu o zgromadzone dane, mogą zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Zgodnie z brzmieniem art. 29 zmienionej ustawy, organ wydający zezwolenie może je cofnąć w przypadku niezastosowania się organizatora do wymagań określonych w decyzji o zezwoleniu.
Projekt nowelizacji zakłada, iż organ wydający decyzję zezwalającą na imprezę masową uzyskuje wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa organizowanej imprezy przed jej odbyciem – zdaniem projektodawców taki sposób działania administracji publicznej jest skuteczniejszy, niż dziś obowiązująca procedura. Rozszerzono również katalog czynów, który pozwala organizatorowi nakazać wprowadzenie zakazu klubowego. Dotychczas kluby w niewielkim stopniu korzystały z zakazów klubowych, a dodatkowo obowiązująca procedura powodowała, że objęty zakazem klubowym w okresie odwołania się od decyzji mógł uczestniczyć w imprezie masowej. Zaproponowane zmiany nie wstrzymują wykonania zakazu klubowego. Zmiana ma na celu wprowadzenie zakazu obowiązującego pomimo złożenia odwołania.
Zgodnie z zapisem art. 24 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504, z późn. zm.) organem wydającym zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej. Natomiast w odniesieniu do meczów piłki nożnej oraz zawodów żużlowych oraz meczów hokeja lodzie organem wydającym zezwolenie jest wojewoda.
Projektowana nowelizacja miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło: orka.sejm.gov.pl/
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504, z późn. zm.)