Ponad milion dowodów osobistych utraci w tym roku ważność i ich właściciele będą musieli je wymienić. W najbliższych miesiącach swój pierwszy dowód wyrobi sobie ponad 160 tysięcy młodych ludzi. Wnioski o nowe dokumenty można składać online.
Resort szacuje, że ponad 1 200 000 Polaków z różnych przyczyn będzie składało wnioski o nowe dokumenty - bo dowód ma 10 lat i traci ważność lub będą to wnioski o pierwszy dokument tożsamości dla urodzonych w 2002 roku, więc właśnie wchodzą w dorosłość.
Cena promocyjna: 55.3 zł
|Cena regularna: 79 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Ministerstwo poleca składania wniosków przez internet
Resort poleca załatwienie sprawy złożenia wniosku o dowód przez internet. To proste – należy jednak najpierw założyć profil zaufany. Przyda się nie tylko do złożenia wniosku o nowy dowód, ale i do załatwiania online wielu innych spraw, w tym m.in. złożenia rocznego rozliczenia podatkowego.
Wszystkie niezbędne informacje o profilu zaufanym, w tym – jak go założyć za darmo, są dostępne na stronie www.pz.gov.pl. W celu złożenia wniosku o dowód należy wejść na stronę www.gov.pl i działać według instrukcji. Potrzebne będzie też zdjęcie w wersji elektronicznej.
Po zalogowaniu się do konta Mój GOV trzeba wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”, gdzie opisane są kolejne kroki postępowania.
Czytaj też: Zmiany w prawie w 2020 roku>>
Warstwa elektroniczna e-dowodu
Zasadnicza różnica między nowym – wydawanym, jeśli wniosek został złożony od 4 marca 2019 r. - a starym dowodem jest taka, że e-dowód to także nośnik identyfikacji elektronicznej. Jak tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski, warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. załatwianie online spraw urzędowych, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.
Więcej informacji, również o tym, co zrobić w przypadku utraty dokumentu na stronie Ministerstwa Cyfryzacji TUTAJ
Jak podsumowuje resort, w ubiegłym roku wpłynęło ponad 160 tysięcy internetowych wniosków o nowe dowody, było też ponad 17 tysięcy zgłoszeń online informujących o utracie dowodu.
Cena promocyjna: 55.3 zł
|Cena regularna: 79 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.