Estakada ma długość 228 metrów. Jej wykonawcą była firma Skanska. Inwestycja kosztowała ok. 24 mln zł. Miasto w całości sfinansowało ją z własnego budżetu. Budowę prowadzono metodą tzw. nasuwania podłużnego, co umożliwiło prowadzenie na ruchliwej linii kolejowej normalnego ruchu pociągów.
Nowy obiekt łączy ul. Perseusza, która wiedzie skrajem dużego osiedla Kopernika po północnej stronie linii kolejowej, z równoległą do niej ul. Portową po południowej stronie torów. Budowa estakady była jednym z etapów realizacji koncepcji władz Gliwic, zmierzającej do udrożnienia układu komunikacyjnego miasta.
Estakada przede wszystkim ma ułatwić dojazd do centrum Gliwic mieszkańcom północnych dzielnic miasta – zwłaszcza osiedla Kopernika i dzielnicy Łabędy. Umożliwi kierowcom m.in. ominięcie zatłoczonej i zniszczonej ul. Toszeckiej, będącej głównym wjazdem do centrum od tej strony. Wcześniej miasto kosztem 13,6 mln zł wyremontowało odcinki ul. Pionierów i Perseusza – od połączenia z drogą krajową nr 88 do wjazdu na estakadę.
Estakada zostanie też wykorzystana jako element trasy objazdu podczas przygotowywanego remontu zrujnowanego od lat wiaduktu drogi nr 88 nad torami kolejowymi. Objazd tego odcinka przelotowej trasy - będącej północną obwodnicą miasta - zostanie na czas remontu wytyczony od DK-88: ul. Portową, estakadą, ul. Perseusza i ul. Pionierów oraz do DK-88 – ul. Toszecką.
W piątek ogłoszono wybór wykonawcy tego przedsięwzięcia. Remont obejmujący m.in. wzmocnienie konstrukcji stalowej obiektu, odbudowę wyposażenia oraz wyburzenie istniejącego i budowę nowego pomostu, najprawdopodobniej wykona firma Banimex z Będzina. W przetargu zaoferowała najniższą spośród dwunastu oferentów cenę – niespełna 13,5 mln zł. Termin tego przedsięwzięcia to jesień 2013 r.
Do końca 2014 r. powinna zakończyć się inna przygotowywana w pobliżu inwestycja. Około kilometra od wjazdu na nową estakadę, na węźle DK-88 i ul. Portowej rozpoczynać się będzie gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), czyli głównej arterii aglomeracji katowickiej – wiodącej od Katowic, a kończącej się na razie w centrum Zabrza.
Obecnie trwają różne etapy procesu inwestycyjnego na całej brakującej części DTŚ: od centrum Zabrza do połączenia – poprzez m.in. rozbudowany fragment ul. Portowej - z gliwickim odcinkiem DK-88. W środę ogłoszono przetarg na wykonawcę śródmiejskiego odcinka DTŚ w Gliwicach. W ramach przebudowy węzła mającego być początkiem Trasy powstać ma m.in. nowy wiadukt DK-88 nad ul. Portową.(PAP)
mtb/ je/