Chodzi o jedną z części połączenia nazywanego w Częstochowie „korytarzem północnym”. Korytarz docelowo ma stać się obwodnicą północnych terenów miasta, ale na oddanym do ruchu w poniedziałek odcinku obowiązuje zakaz ruchu ciężkich pojazdów.
Licząca 1580 metrów nowa droga połączyła zbudowany w 2011 r. węzeł „jedynki” z ul. Makuszyńskiego oraz ul. Pileckiego w częstochowskiej dzielnicy Północ. Stamtąd na południe, w stronę centrum Częstochowy, wiedzie również zbudowany w 2009 r. dwupasmowy odcinek ul. Pileckiego, a potem równie szeroka ul. gen. Fieldorfa-Nila.
Czynne od piątkowego poranka połączenie zostało od razu wyznaczone jako jeden z objazdów dla rozpoczętej dzień wcześniej przebudowy jednego z najważniejszych skrzyżowań miasta - drogi krajowej nr 1 z drogą nr 46.
Prace nad bezkolizyjnym węzłem mają być tam prowadzone tak, by zachować przejezdność newralgicznych dróg. Nie jest jednak możliwe skręcanie w lewo. Stąd powstała potrzeba, by ruch od Opola w stronę Łodzi i Warszawy skierować nową trasą – połączoną z „jedynką” bezkolizyjnym węzłem. Dla przejazdu w tym kierunku na nowej drodze zawieszono doraźnie zakaz ruchu powyżej 16 ton. W drugą stronę tranzytowy ruch ciężkich pojazdów ma odbywać się m.in. ul. Dekabrystów.
Prace nad gotową częścią „korytarza północnego” – zakończone trzy miesiące przed terminem przez częstochowską firmę Drog-Bud - kosztowały ponad 18 mln zł. W pierwotnych zamierzeniach w znacznej części miał je sfinansować koncern meblowy Ikea, który zobowiązał się do tego wiosną 2010 r. Wówczas poinformowano, że firma kupiła ok. 30 hektarów w Częstochowie i zamierza wybudować tam sklep meblowy oraz centrum handlowo-usługowe.
Przedstawiciele częstochowskiego magistratu jesienią 2009 r. szacowali wartość inwestycji Ikei w Częstochowie na ok. 150 mln euro. Firma zapowiadała budowa kompleksu handlowo-usługowego z zapleczem magazynowym. Przedsięwzięcie dotąd jednak nie zaczęło powstawać.
Natomiast miasto, które na budowę nowej drogi zdobyło środki unijne (z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013), deklarowało rozpoczęcie negocjacji z firmą nt. przeznaczenia obiecanych przez nią środków na inną inwestycję.
Według wcześniejszych informacji miasto sygnalizowało, że mógłby to być kolejny etap budowy „korytarza północnego” - obejmujący odcinek od ul. Pileckiego do drogi wojewódzkiej nr 483 (na północ od hipermarketu Real). W tym roku planowane są wybór koncepcji i zlecenie projektu tej inwestycji.