Dla ograniczenia ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa oraz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracowników oraz klientów i partnerów biznesowych wstrzymano doręczanie korespondencji pod adresy, gdzie przebywają osoby objęte kwarantanną.

Jak nam wyjaśnia Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej S.A., do czasu zakończenia przymusowej izolacji, przesyłki będą przechowywane w placówkach pocztowych. Osoby objęte kwarantanną nie muszą tego faktu zgłaszać Poczcie Polskiej, bo spółka otrzymuje ich adresy na podstawie rozporządzenia w sprawie ogłoszenia na obszarze RP stanu epidemii. - Poczta jest w kontakcie z regionalnymi inspektorami sanitarnymi w tym zakresie – podkreśla rzecznik.

 

Specjalna obsługa miejsc objętych kwarantanną

Specjalny rodzaj obsługi dotyczy miejsc objętych kwarantanną, dla tych adresatów przygotowane zostały specjalne procedury dotyczące doręczania rent i emerytur oraz będzie przetrzymywana korespondencja.

Czytaj: Dochowanie terminów urzędowych w kwarantannie wątpliwe, ale są możliwości>>

Dokument pokażemy z daleka od okienka

Wszystkie przesyłki listowe rejestrowane, paczkowe i kurierskie można odebrać bez pokwitowania. Jak wyjaśnia Justyna Siwek, w tym przypadku wystarczy jedynie okazanie pracownikowi Poczty Polskiej z bezpiecznej odległości dokumentu tożsamości np. dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy. - Pracownik Poczty Polskiej sam spisze 4 ostatnie cyfry numeru weryfikowanego dokumentu – dodaje.

Za przechowanie po terminie zapłacimy

Zgodnie z zapisami regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych, adresaci indywidualnie mogą zgłosić żądanie przechowywania przesyłek poleconych po terminie, jednak jest to usługa płatna.

- Klienci Poczty Polskiej mogą skorzystać z usługi przechowania przesyłki nawet do czterech tygodni od pierwszej próby doręczenia. Standardowo przesyłki pozostają w placówkach maksymalnie 14 dni – tłumaczy rzecznik. Odpowiedni formularz można złożyć przez stronę Poczty Polskiej: Przechowywanie przesyłki albo pobrać ze strony https://www.poczta-polska.pl/paczki-i-listy/odbior/przechowywanie/. Wypełniony formularz należy złożyć osobiście w placówce pocztowej albo przekazać listonoszowi. Opłata zależy od okresu przechowywania i jest naliczana każdorazowo przy odbiorze przesyłki według cennika. Usługa nie dotyczy przesyłek nadawanych na zasadach specjalnych.

Polecony do skrzynki

W ramach usługi „Polecony do skrzynki” poczta dostarcza przesyłki bezpośrednio do skrzynki oddawczej bezpłatnie - wystarczy wypełnić formularz w wersji elektronicznej lub papierowej i złożyć go w wybranej placówce albo przekazać listonoszowi. Dodatkowo można na formularzu podać numer swojego telefonu albo adres e-mail, dzięki czemu otrzyma się powiadomienia o dostarczeniu przesyłki do skrzynki pocztowej. Usługa „Polecony do skrzynki” nie obejmuje przesyłek z potwierdzeniem odbioru oraz takich, które nie mieszczą się w skrzynce.

Mniej pracowników, krótszy czas pracy

Przez absencję pracowników, poczta skróciła godziny pracy placówek. - Wprowadziliśmy zmiany w organizacji pracy: godziny pracy w dni robocze uległy skróceniu do 6 godzin, przy czym w wybrane dni placówki będą czynne w godz. 14-20 lub zamiennie przez trzy godziny w sobotę; te placówki, które dotychczas były czynne w soboty - będą obsługiwać klientów przez trzy godziny – mówi Justyna Siwek. Szczegółowe informacje o czasie pracy poszczególnych placówek można sprawdzić na poczta-polska.pl.

Placówki całodobowe są czynne przez 7 dni w tygodniu od godz. 8.00 - 20.00, punkty obsługi klienta w galeriach handlowych są nieczynne. Jak wyjaśnia rzecznik, w placówkach podczas obsługi klientów obowiązuje zasada, że przy każdym okienku pocztowym może znajdować się tylko jedna osoba.

- Zostały już wprowadzone tzw. strefy ochronne w bezpośredniej obsłudze klienta. Osoby wchodzące do placówki proszone są o zachowanie odległości około 1,5 metra podczas oczekiwania na obsługę i pozostawanie za widniejącą na podłodze taśmą także w trakcie obsługi. Bliżej do pracownika poczty klienci powinni podchodzić jedynie w celu okazania dokumentów i innych niezbędnych czynności - to na wyraźną prośbę pracownika poczty – mówi.