Branża wykonawców oczekiwała na znaczne ożywienie inwestycyjne w 2016 r. Realizacja projektów uległą opóźnieniu ze względów politycznych oraz zmian, które wprowadziła nowelizacja Prawa zamówień publicznych z czerwca 2016 r. Inwestorzy z dystansem podchodzili do rozpoczynania nowych inwestycji, co widoczne było w przypadku samorządów oraz spółek należących do Skarbu Państwa. Problematyczne jest także stosowanie pozacenowych kryteriów ofert. Opóźnienie w realizacji programów infrastrukturalnych ma jednak swoje zalety.
W umowie o zamówienie publiczne niezbędna jest równowaga stron >>>
Jak podkreśla prezes Styliński w minionym roku prowadzony był intensywny dialog między stroną publiczną a branżą wykonawców. Jego efektem będzie wypracowanie lepszych warunków kontraktowych oraz optymalizacja procedur udzielania zamówienia, co skutkować będzie sprawniejszą realizacją zamówień. Przeprowadzone ustalenia będą miały bezpośredni wpływ na regulacje zawierane w nowych przetargach.
Przestój inwestycyjny może także sprzyjać formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Byłaby ona odpowiednim źródłem finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Ministerstwo Rozwoju rozpoczęło już analizy pod kątem możliwości budowy sześciu odcinków dróg w ramach PPP.
Źródło: www.wnp.pl