Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego

Z dniem 21 grudnia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1609) . Celem nowelizacji jest uregulowanie kwestii dotyczącej podziału środków rezerwy subwencji ogólnej w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 31 stycznia 2013 r. (sygn. akt K14/11).

W przywołanym orzeczeniu Trybunał stwierdził niezgodności z Konstytucją RP art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.) w zakresie, w jakim nie określają one kryteriów, którymi powinien kierować się minister właściwy do spraw finansów publicznych, dysponując rezerwą przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego. Wejście w życie nowych przepisów umożliwia podział środków z rezerwy subwencji ogólnej według ustawowo określonych kryteriów podziału. Zgodnie z dodanym do ustawy art. 36a rezerwa subwencji ogólnej może zostać przeznaczona dla: a) jednostek samorządu terytorialnego, w których dochody są niższe od średnich dochodów gmin, powiatów lub województw, b) jednostek samorządu terytorialnego realizujących zadania własne z zakresu pomocy społecznej lub w których, w wyniku zdarzeń losowych, wystąpiły straty w infrastrukturze komunalnej, c) gmin, które w roku budżetowym dokonały wpłat do budżetu państwa (w których wskaźnik G przyjęty do wyliczenia wpłat na rok budżetowy jest niższy od 2000% wskaźnika Gg).

Ponadto nowe przepisy określają termin podziału środków rezerwy subwencji ogólnej - nie później niż do dnia 16 grudnia każdego roku budżetowego. Ponadto zgodnie z wprowadzonymi zmianami uzyskane nienależnie przez jednostkę samorządu terytorialnego kwoty części wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej zwrócone po dniu 15 grudnia roku budżetowego nie będą tworzyły rezerwy subwencji ogólnej natomiast będą podlegały zwrotowi do budżetu państwa. Podziału rezerwy subwencji ogólnej na podstawie nowych przepisów (podobnie jak dotychczas) dokonywać będzie minister właściwy do spraw finansów publicznych. Przed dokonaniem podziału organ obowiązany będzie uzgodnić z reprezentacją jednostek samorządu terytorialnego szczegółowe kwestie tego podziału, m.in. wybór kryteriów, według których rozdzielana będzie rezerwa, oraz wielkość środków rozdzielanych na podstawie poszczególnych kryteriów.

Nowe przepisy wprowadzają również podstawę prawną do udzielenia samorządowi województwa pożyczki z budżetu państwa. Pożyczka taka będzie mogła zostać udzielona w przypadku gdy kwota wpłaty do budżetu państwa z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej na rok 2014 będzie wyższa niż 400 000 tys. zł.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 13 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1609)
 

Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.