Z założeń do projektu nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, które zostały opublikowane w poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, wynika, że Ministerstwo Cyfryzacji chce wprowadzić okres przejściowych dla e-doręczeń do 31 grudnia 2025 r. Jak uzasadnia ma to zapewnić skuteczne wdrożenie e-doręczeń w podmiotach publicznych. W tym czasie podmioty publiczne będą  mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, tj., dostosować organizacyjnie urzędy, wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów (systemy klasy EZD) oraz poznać, jak działają e-doręczenia.

Resort wyjaśnia, że do końca 2025 roku zostanie zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów z e-Doręczeniami. Przy czym zastrzega, że wprowadzane rozwiązania będą promować doręczanie korespondencji z wykorzystaniem e-doręczeń.

Ministerstwo Cyfryzacji planuje jednocześnie prowadzić działania pozalegislacyjne zachęcające podmioty publiczne do wdrażania systemów klasy EZD.

______________________________
E-doręczenia już wkrótce będą obowiązkowe dla podmiotów publicznych i przedsiębiorców Sprawdź, jakie są podstawy prawne i od kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy. Przeczytaj: E-doręczenia, czyli nowy sposób komunikowania się z administracją publiczną >>
---------------------------------------

Bez zmian pozostaje obowiązek uzyskania przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych do dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych.

Ministerstwo wskazuje, że w projektowanym okresie przejściowym podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeśli odbiorca taki adres posiada – zgodnie z obowiązującymi przepisami k.p.a. i ordynacji podatkowej. Jeśli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja może być kierowana w dotychczasowy sposób, tj. zgodnie z przepisami k.p.a. i ordynacji podatkowej w brzmieniu sprzed nowelizacji tj. korespondencja będzie kierowana przez operatora pocztowego, chyba że jest do odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP - w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP.

 

Wciąż wiele kłopotów z wdrożeniem

Z badań przeprowadzonych przez resort cyfryzacji wśród użytkowników ePUAP wynika, że zaledwie 25 proc. podmiotów publicznych korzysta z systemów klasy EZD, czyli elektronicznego zarządzania dokumentacją, ale nawet w przypadku tych, które korzystają z EZD, bardzo często ten system jest jedynie wspierający i służy do ewidencjonowania korespondencji. Natomiast obieg dokumentów i tak pozostaje papierowy. Z badań tych wynika również, że aż 70 proc. podmiotów publicznych nie złożyło nawet wniosku o nadanie adresu do doręczeń elektronicznych, a w pozostałe 30 proc. - uczyniło to dopiero w listopadzie i grudniu 2023 roku.  Przeczytaj także: Kłopoty podmiotów publicznych z wdrożeniem e-doręczeń

Ministerstwo Cyfryzacji przyznaje, że wdrożenie e-doręczeń wiąże się ze znacznymi zmianami organizacyjnymi w podmiotach publicznych, takimi jak:

  • zapewnienie elektronicznego obiegu dokumentów,
  • zmiana sposobu nadawania korespondencji (z papierowej na elektroniczną oraz z ePUAP na e-doręczenia),
  • zapewnienie archiwizacji elektronicznych dokumentów,
  • zapoznanie się z nowym narzędziem – usługi PURDE i PUH,
  • zapewnienie podpisów elektronicznych dla upoważnionych osób,
  • nadanie uprawnień i zapewnienie dostępu do skrzynki e-doręczeń uprawnionym pracownikom.

Stąd konieczność wprowadzenia okresu przejściowego.

Pierwotnie system e-doręczeń miał zacząć obowiązywać od końca 2023 roku, jednak kilka dni przed wejściem w życie termin został przesunięty przez ministra cyfryzacji na 1 października 2024 roku, a w połowie lipca tego roku został on przesunięty na 1 stycznia 2025 r.

______________________________
E-doręczenia już wkrótce będą obowiązkowe dla podmiotów publicznych i przedsiębiorców Sprawdź, jakie są podstawy prawne i od kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy. Przeczytaj: E-doręczenia, czyli nowy sposób komunikowania się z administracją publiczną >>
---------------------------------------