Prace te będą prowadzone w ramach wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Do końca 2014 r. wykonane mają tam zostać remonty w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynuje spółka Tramwaje Śląskie.

Przygotowywane właśnie roboty w Bytomiu obejmował przetarg, który z ceną niespełna 6 mln zł wygrała firma Skanska. Zgodnie z podpisaną 6 grudnia umową, prace powinny zostać wykonane w ciągu siedmiu miesięcy. W piątek przedstawiciele wykonawcy, miasta i Tramwajów poinformowali o zbliżających się, związanych z nimi utrudnieniach.

W pierwszym etapie robót, od 4 marca do 9 maja, zamknięta zostanie m.in. ul. Moniuszki - od ul. Powstańców Warszawskich do ul. Jagiellońskiej. Objazd dla dostawców do ul. Moniuszki będzie możliwy z obu stron bytomskim deptakiem, czyli ul. Dworcową. W tym czasie zamknięta zostanie też ul. Sądowa od strony Placu Kościuszki. Jej objazd zostanie poprowadzony przez Plac Kościuszki oraz ul. Dzieci Lwowskich, Jainty, Wrocławską i Powstańców Warszawskich.

W drugim etapie prac, od 10 do 29 maja, zamknięta zostanie ul. Katowicka - od skrzyżowania z ul. Jagiellońską do Placu Kościuszki. Objazd zostanie poprowadzony ulicami: Rostka, Józefczaka, Piastów Bytomskich oraz Gliwicką.

Jednocześnie już od 4 marca w związku z przebudową ul. Moniuszki zmienione zostanie kursowanie linii tramwajowych 6, 18 i 19. Szóstki i dziewiętnastki jadące od strony urzędu miasta pojadą ul. Sądową, a nie – jak do tej pory – ul. Moniuszki. Będą zatrzymywały się na tymczasowym przystanku przy ul. Sądowej, a potem przy ul. Katowickiej na wysokości placu Sikorskiego. Linie te kursując w obie strony nie będą wjeżdżały na Plac Sikorskiego.

Z kolei linia nr 18 zostanie podzielona na dwie części. Osiemnastki jadące od strony Rudy Śląskiej dojadą tylko do Placu Sikorskiego, gdzie zawrócą w stronę Rudy Śl., natomiast kursujące od strony dzielnicy Stroszek dojadą do urzędu miasta, gdzie będą skręcały do pętli Politechnika Śląska.

Prócz ulic w ścisłym centrum Bytomia wygrany przez Skanską przetarg obejmuje też jeden z przejazdów przez ul. Zabrzańską w dzielnicy Bobrek, a także modernizację części ul. Bytomskiej w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice.

Firma wykona cały ten kontrakt w ramach współpracy między jednostkami koncernu: polską i czeską. Wykonawca rozbierze i przebuduje istniejące torowiska oraz wymieni nawierzchnię torów i rozjazdów (stosując m.in. wyciszające otuliny z profili gumowych). Skanska dostosuje też sieci trakcyjne, wykona odwodnienia, przebuduje kolidujące sieci i zadba o zagospodarowanie oraz urządzenie terenu.

W ramach unijnego projektu w Bytomiu modernizowany będzie jeszcze jeden odcinek torów – wbudowanych w ul. Jagiellońskią oraz Miarki. Odbudowane zostanie też torowisko wzdłuż ul. Łagiewnickiej i Świętochłowickiej – w kierunku Świętochłowic. Przetarg obejmujący oba te zadania został ogłoszony 4 stycznia.

Prócz przebudowy części torów w Bytomiu, Skanska w unijnym projekcie Tramwajów Śląskich wygrała już jeszcze jeden przetarg. 1 lutego podpisano wartą 21,2 mln zł brutto umowę na modernizację torowisk od Ronda do Pętli Słonecznej i wzdłuż Parku Śląskiego w Katowicach, a także pobliskiego odcinka wzdłuż ul. Katowickiej w Chorzowie.

W ramach unijnego projektu w czwartek ogłoszono też postępowanie na roboty w katowickiej dzielnicy Szopienice. Przetarg obejmuje zamawianą przez Tramwaje Śląskie przebudowę torowiska w ul. Obrońców Westerplatte, a także finansowaną przez miasto równoległą przebudowę samej ul. Obrońców Westerplatte na tym samym odcinku. Oferty można składać do 3 kwietnia.

Nierozpoczęte jeszcze przetargi unijnego projektu Tramwajów Śląskich będą dotyczyły jeszcze przebudowy ul. Gliwickiej i Kościuszki w Katowicach, ul. Małachowskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu oraz zadań związanych z rozbudową do dwóch torów jednotorowego połączenia Sosnowiec-Katowice. W Chorzowie nie rozpoczął się jeszcze przetarg na fragment ul. Wolności.

mtb/ mab/