Jeden z mieszkańców zarzucił radzie miasta, iż utrzymała w mocy uchwałę rady osiedla o odmowie fundowania nagród dla dzieci z programu edukacyjnego.

Mieszkaniec wniósł o “uwzględnienie potrzeby nagradzania mądrych dzieci". Mężczyzna wyjaśnił, że rada osiedla odmówiła ufundowania nagród dla dzieci, z uwagi na fakt uczestniczenia w programie dzieci z różnych części miasta. Zdaniem mieszkańca, stanowi to objaw dyskryminacji dzieci ze względu na adres zameldowania.

Zarzucił, że rada osiedla łamie prawo również fundując upominki ubogim dzieciom, gdyż demoralizuje je tym, ucząc, że brak zaradności rodziców jest społecznie nagradzany.

W odpowiedzi na skargę rada miasta wyjaśniła, że w poruszonej sprawie nie podejmowała żadnej decyzji.

WSA przypomniał, iż kontroli sądu administracyjnego, obok aktów prawa miejscowego, poddane są te akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, które są podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej.

W zakresie tym nie mieści się ocena zasadności i celowości fundowania nagród – zwrócił uwagę sąd.
Mieszkaniec zakwestionował zasadność pisma przewodniczącej rady miasta, w którym podano, że komisja prawa i samorządności uznała za zgodne z prawem i nie naruszającą zasady gospodarności, rzetelności i celowości stanowisko rady osiedla zajęte w sprawie ufundowania nagrody na festyn.

Sprawa te nie należy jednak do właściwości sądu administracyjnego – uznał sąd.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Olsztynie z 21 września 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 876/15, nieprawomocny