Odpowiedź

Placówki niepubliczne zakładane i prowadzone przez osoby prawne i osoby fizyczne na podstawie przepisów Rozdziału 7 ustawy o systemie oświaty , są jednostkami organizacyjnymi, które nie posiadają osobowości prawnej. Ustawa nie przyznaje im statusu osób prawnych. Redakcja pytania sugeruje, że to placówka niepubliczna uzyskała osobowość prawną. Przyjąć jednak należy, że autorowi pytania chodziło jednak o analizę prawną w przypadku, gdy osobowość prawną uzyskało terenowe Koło Polskie Stowarzyszenie Osób w Upośledzeniem Umysłowym.

W świetle powyższego należy zwrócić uwagę, iż dyrektor placówki niepublicznej, z uwagi na okoliczność braku osobowości prawnej placówki niepublicznej, aby mógł podpisać dowolną umowę, która dotyczy działalności placówki, powinien posiadać stosowne pełnomocnictwo od osób reprezentujących osobę prawną prowadzącą daną placówkę niepubliczną. Wszystko zależy od tego, kto jest osobą prowadzącą placówkę. Kwestia ta powinna wynikać z wpisu do ewidencji placówek niepublicznych prowadzonych przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty dotacje przekazywane przedszkolom niepublicznym są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki w tym profilaktyki społecznej. Dotacje, w myśl tego przepisu, mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. Ustawa określiła zatem jedynie ogólne przeznaczenie dotacji. Nie wynika z niej natomiast na jakie konkretnie wydatki bieżące może być przeznaczona.

Ustawa o finansach publicznych w art. 124 ust. 3 określa co należy do wydatków bieżących jednostek budżetowych. Są to wynagrodzenia i uposażenia osób zatrudnionych, zakupy towarów i usług, koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostki i realizacją jej statutowych działań. Przepis ten można odnieść odpowiednio do wydatków bieżących placówki niepublicznej. Nie ulega wątpliwości, że do wydatków tych należą np. finansowanie wynagrodzenia pracowników, zakup wyposażenia, zakup usług telekomunikacyjnych, energii, pomocy dydaktycznych i książek, remonty, czy czynsz najmu. W przypadku, gdy szkoła niepubliczna wymaga obsługi prawnej, powstają wątpliwości, czy może być ona finansowana w ramach dotacji podmiotowej, o której mowa w art. 90 ustawy o systemie oświaty .

Przepis art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty stanowi, że dotacja jest przeznaczona na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Wydaje się, iż wydatek na obsługę prawną placówki nie mieści się w tym katalogu, gdyż wydatki bieżące powinny ściśle wiązać się z wykonywaniem przez placówkę jej zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Ocena tej kwestii należy jednak do organu dotującego jako właściwego do kontroli wydatkowania dotacji. Powinien on w tej sprawie przedstawić swoje stanowisko.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)