Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, pozwolenie na wytwarzanie odpadów nie jest wymagane na odpady komunalne.

Czy w związku z tym, przedsiębiorstwo, które przy reorganizacji pokoju biurowego wytworzyło odpad wielkogabarytowy (meble biurowe), musi założyć kartę ewidencji odpadu wraz z dołączoną kartą przekazania odpadu?

Jaki jest sposób zagospodarowania tego odpadu?









Odpowiedź

W świetle zapisów art. 17 ust. 5 ustawy o odpadach, wymagania dotyczące obowiązku uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami lub odpadami niebezpiecznymi, przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami, a także pozwolenia na wytwarzanie odpadów, nie mają zastosowania w przypadku odpadów komunalnych. Ponadto zgodnie z art. 36 ust. 2 obowiązek prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów, nie dotyczy wytwórców odpadów komunalnych. Tymczasem w rozumieniu definicji zawartej w art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach, odpady komunalne stanowią odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych. W takim ujęciu, wielkogabarytowe odpady mebli biurowych w mojej ocenie można byłoby uznać za odpad komunalny i wówczas dalszy sposób postępowania byłby taki, jak w przypadku innych tego rodzaju odpadów. Zgodnie z art. 4 ustawy  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala tzw. regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, który jest aktem prawa miejscowego i który określa wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości w tym m.in. dotyczące prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, a także częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych. W myśl zapisów art. 5 ust. 1 pkt 3b oraz art. 6 ust. 1 ustawy  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi, a także do udokumentowania (w formie umowy oraz dowodów płacenia za takie usługi) korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W analizowanej sytuacji, najlepszym rozwiązaniem byłoby, zatem sięgnięcie do obowiązującego regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, w którym powinna znajdować się informacja o obowiązującym na danym obszarze w sposobie dalszego postępowania z odpadami wielkogabarytowymi. Z reguły odpady komunalne wielkogabarytowe, czyli niemieszczące się w typowych urządzeniach do zbierania odpadów, należy gromadzić w uzgodnieniu z przedsiębiorcą, z którym zawarto umowę o odbieraniu odpadów komunalnych. Często bowiem przedsiębiorca taki, organizuje na terenie gminy okresową zbiórkę tzw. odpadów problemowych, w tym również wielkogabarytowych.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.)
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.)