Sprawa dotyczyła spółki, która w złożonym przez siebie wniosku, domagała się wydania decyzji na wytwarzanie, przetwarzanie i transport odpadów w związku z eksploatacją instalacji. Instalację stanowiła linia do termicznego przetwarzania odpadów tworzyw sztucznych, mająca wydajność na poziomie 20 i 24 ton na dobę.
W odpowiedzi na wniosek starosta wniósł o wskazanie marszałka województwa jako właściwego do załatwienia wniosku spółki. Organ uznał bowiem, iż przedmiotowe przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Tego stanowiska nie podzielił marszałek województwa, zatem wywiązał się spór negatywny co do organu właściwego do załatwienia wniosku spółki.
NSA zwrócił uwagę, iż rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2013 r. Nr 817) wprowadziło z dniem 1 sierpnia 2013 r. istotną zmianę.
Wprawdzie, zgodnie rozporządzeniem instalacja do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne przy zastosowaniu procesów termicznego przekształcania odpadów, krakingu odpadów, fizykochemicznej obróbki odpadów nadal zaliczana jest do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, ale pod warunkiem, iż jej wydajność jest nie mniejsza niż 100 ton dziennie.
Natomiast w rozpatrywanej sprawie instalacje należące do spółki, mają wydajność na poziomie 20 i 24 ton na dobę, a więc mniejszą od wymaganego minimum (100 ton dziennie), a zatem stanowią przedsięwzięcie mogące jedynie potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zatem, zdaniem sądu, organ właściwy do załatwienia wniosku spółki musi zostać uznany starosta.
Na podstawie:
Postanowienie NSA z 2 października 2015 r., sygn. akt II OW 52/15, prawomocne