Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Spółka złożyła dwie deklaracje podatkowe dla różnych nieruchomości znajdujących się w obrębie gminy. W związku z tym wójt wydał spółce dwie decyzje określające jej zobowiązanie w podatku od nieruchomości.

Po odwołaniu spółki SKO utrzymało w mocy rozstrzygnięcie wójta.
 

Spółka nie zgodziła się z powyższą decyzją i wystąpiła do SKO z wnioskiem o stwierdzenie jej nieważności. W ocenie spółki organ podatkowy naruszył przepisy nie obejmując wszystkich zadeklarowanych nieruchomości jedną decyzją.

SKO odmówiło stwierdzenia nieważności swojej decyzji.

Spółka wniosła skargę do WSA.

WSA uznał skargę za zasadną, lecz z innych przyczyn niż w niej wskazano. WSA zwrócił uwagę, że w wydaniu decyzji odmawiającej stwierdzenia nieważności brali udział członkowie samorządowego kolegium odwoławczego, którzy uprzednio orzekali w postępowaniu wymiarowym.

SKO uznało, iż WSA błędnie przyjął, że wniosek zawierający żądanie stwierdzenia nieważności decyzji stanowi "zaskarżenie decyzji" w rozumieniu art. 130 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej. Zdaniem SKO postępowanie w sprawie zakończonej decyzją ostateczną i postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności takiej decyzji to dwa różne postępowania, toczące się w różnych trybach, o odmiennym przedmiocie.

NSA przyznał rację samorządowemu kolegium odwoławczemu.

Sąd wyjaśnił, iż użyte w art. 130 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej pojęcie "zaskarżonej decyzji" dotyczy wyłącznie jej kwestionowania w ramach administracyjnego toku instancji.

Nie odnosi się ono natomiast do ochrony uruchamianej w trybie nadzwyczajnym. W przypadku trybów nadzwyczajnych nie chodzi o zaskarżenie decyzji jako takiej, lecz o złożenie wniosku, którego celem jest rozpoznanie odmiennej od rozstrzygniętej uprzednio sprawy. Nie jest to więc rozpoznanie sprawy co do meritum w jej pełnym zakresie przedmiotowym.

W związku z tym fakt uczestniczenia przez członków samorządowego kolegium odwoławczego w wydaniu decyzji w postępowaniu prowadzonym w trybie zwykłym (wymiarowym) nie stanowi przeszkody do brania udziału w podjęciu rozstrzygnięcia w odrębnej w istocie co do przedmiotu sprawie, załatwianej w trybie nadzwyczajnym – uznał NSA.

 

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok NSA z 17 października 2014 r., sygn. akt II FSK 622/13, prawomocny