Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 144 ust. 1c ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. w przypadkach, o których mowa w art. 144 ust. 1 pkt 2 i 3 p.z.p., po dokonaniu zmiany umowy zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zmianie umowy.
Analogiczny obowiązek dotyczy przesłania informacji o zmianie umowy Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, przy czym obowiązek dotyczy wyłącznie umów zawartych po przeprowadzeniu procedur o wartości równej lub wyższej od kwot do jakich odsyła art. 11 ust. 8 p.z.p.
Zamawiający szczegółowo opisuje przesłanki zmiany umowy >>>
Obowiązek publicznego poinformowania o zmianie umowy nie dotyczy wszystkich sytuacji, w których są zawierane aneksy, a odnosi się tylko i wyłącznie do przesłanek wskazanych w art. 144 ust. 1 pkt 2 oraz 3 p.z.p. Pierwszy z przywołanych przepisów dotyczy aneksowania umów w związku z realizacją dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych, jakie nie były objęte zamówieniem podstawowym, o ile stały się one niezbędne i o ile łącznie zostały spełnione następujące warunki:
- Zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych. Ustawodawca wskazuje, iż powody stanowiące przeszkodę dla zmiany wykonawcy mogą dotyczyć zamienności lub interoperacyjności sprzętu, usług lub instalacji objętych zamówieniem podstawowym,
- Zmiana podmiotu realizującego zlecenie skutkowałaby istotną niedogodnością lub znacznym zwiększeniem kosztów po stronie zamawiającego,
- Wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50 proc. pierwotnej wartości zamówienia wyartykułowanej w umowie.
Upublicznieniu podlega także informacja o zmianie umowy dokonanej w oparciu o art. 144 ust. 1 pkt 3 p.z.p. Aneksowanie umowy w oparciu o przywołaną podstawę jest dopuszczalne o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
- Konieczność zmiany umowy spowodowana jest okolicznościami, których przy dochowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć.
- Wartość zmiany nie przekracza 50 proc. wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
Wzór ogłoszenia o zmianie umowy zawiera rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. poz. 1127). Niestety rozporządzenie w swojej regulacji wykracza poza ramy określone przepisami p.z.p.
Dokonywanie zmian w umowach ograniczone nowelizacją PZP >>>
Z treści wzoru ogłoszenia wynika bowiem, że podanie danych na temat rodzaju i zakresu wprowadzonych zmian obejmuje podstawy prawne wskazane w art. 144 ust. 1 pkt 1 - 6 p.z.p. Tymczasem akt prawny rangi ustawowej wskazuje, iż informacja na temat zmiany umowy ma obejmować dwie przesłanki, a nie sześć przesłanek o jakich stanowi rozporządzenie.
Rozbieżność pomiędzy obydwiema regulacjami prawnymi może wprowadzać niepotrzebne problemy interpretacyjne, przy czym wskazać należy, iż pierwszeństwo w tym zakresie ma ustawa, a rozporządzenie nie może narzucać obowiązków nie znajdujących źródła w ustawie na bazie której zostało wydane.
W przypadku ogłoszenia o modyfikacjach publikowanego w Dzienniku Urzędowym UE należy także podać dane odnoszące się do art. 144 ust. 1 pkt 2 i 3 p.z.p. Wzory formularzy opracowane jako uzupełnienie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz. U. UE seria L z 2014 r. Nr 94, s. 65) dalej dyrektywa klasyczna, nie wykraczają poza ramy regulacji wynikającej z art. 72 ust. 1 dyrektywy klasycznej, która podobnie jak przepisy p.z.p. nakazuje publikacje ogłoszenia o modyfikacjach tylko w dwóch, spośród pięciu okoliczności jakie mogą być podstawą do zmiany umowy.