Kontrola została przeprowadzona w 41 jednostkach samorządowych województwa mazowieckiego (w tym: w 37 urzędach gmin, 2 urzędach miast i 2 urzędach miast i gmin). Kontrolerzy uznali, że tylko cztery gminy wywiązują się należycie z obowiązku kontroli stanu technicznego dróg publicznych. NIK stwierdziła, że w 33 jednostkach (80,5 %), nie przeprowadzono kontroli okresowych (co najmniej raz w roku), polegających na sprawdzeniu stanu technicznego elementów dróg narażonych na wpływy atmosferyczne i działania czynników występujących podczas eksploatacji. W 15 na 18 gmin, rocznymi kontrolami nie zostało objętych 71 mostów (92,2 %) z 77 zlokalizowanych na terenie tych jednostek. W 12 gminach okresowe kontrole nie były dokumentowane, a w 3 przypadkach czynności kontrolne były wykonywane przez osoby nieposiadające stosownych uprawnień budowlanych.
NIK stwierdziła, iż w 40 jednostkach zarządcy dróg nie przeprowadzali kontroli okresowych (co najmniej raz na pięć lat) stanu technicznego i przydatności do użytkowania dróg, ich estetyki oraz otoczenia. W ocenie NIK, gminy nie przeznaczały wystarczających środków finansowych na utrzymanie dróg w należytym stanie. W związku z tym ograniczano zakresy prac związanych z utrzymaniem i ochroną dróg do najbardziej koniecznych przedsięwzięć. W 24 gminach (58,5 %), komórki organizacyjne, do których kompetencji należały sprawy drogownictwa, nie zgłaszały zapotrzebowań na środki w zakresie remontów dróg. W okresie objętym kontrolą, gminy wydatkowały łącznie 112 521,8 tys. zł na remonty i modernizacje dróg, co stanowiło 74,1 % planów pierwotnych.
Zarządcy dróg gminnych objęci kontrolą NIK wskazywali, że jedną z przyczyn niewykonywania właściwej kontroli stanu dróg były niewystarczające środki finansowe na ich przeprowadzenie i trudności z zatrudnianiem pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje wymagane Prawem budowlanym.
Na podstawie: www.nik.gov.pl