Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Wójt gminy określił jednemu z mieszkańców wysokość podatku rolnego.
Mieszkaniec odwołał się od decyzji, jego zdaniem bowiem grunty do niego należące nie powinny być objęte podatkiem. Wyjaśnił, iż jego działka położona jest na terenie zalewowym. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest znajdujący się w sąsiedztwie jego działki wał wybudowany w XIX w., który jest wałem przeciwpowodziowym.
Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych poinformował, że działki należące do skarżącego nie występują na obszarze międzywala ani nie sąsiadują z wałem przeciwpowodziowym. Natomiast gospodarstwo rolne należące do skarżącego położone jest w starym korycie rzecznym i dlatego narażone jest na podsiąki.
WSA rozpatrując sprawę, przypomniał, iż organy ustalające wysokość zobowiązań podatkowych nie są uprawnione do przyjęcia innej podstawy wymiaru podatku niż dane wskazane w ewidencji gruntów. Natomiast z ewidencji wynika, iż sporne grunty mieszkańca zostały zaewidencjonowane jako użytki rolne.
Sąd wyjaśnił, iż art. 12 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku rolnym, zwalniający spod opodatkowania grunty pod wałami przeciwpowodziowymi i grunty położone w międzywałach, musi być rozumiany ściśle. Wał przeciwpowodziowy musi zostać dookreślony, a jego pojmowanie musi być uzależnione od obiektywnych cech, również normatywnych, nie może być subiektywne.
Wały przeciwpowodziowe zaliczono do budowli hydrotechnicznych wraz z urządzeniami i instalacjami technicznymi z nimi związanymi, służącymi gospodarce wodnej oraz kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich. Ewidencję urządzeń melioracji wodnych i zmeliorowanych gruntów prowadzi marszałek województwa.
W ocenie Sądu art. 12 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku rolnym, nie obejmuje jakichkolwiek wałów, których istnienie powoduje, że sąsiednie tereny są zalewane.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Bydgoszczy z 2 października 2014 r., sygn. akt I SA/Bd 643/14, nieprawomocny
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.