Zmiany w przepisach ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił 19 sierpnia 2011.

Dotyczą one tak ważnych kwestii, jak m.in.:
● modyfikacja zasad stosowania ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych,
● poszerzenie kręgu osób, które mogą ponosić odpowiedzialność na podstawie jej przepisów,
● poszerzenie katalogu czynów zabronionych (dostosowano katalog naruszeń dyscypliny finansów publicznych do zasad gospodarowania środkami publicznymi),
● struktura organizacyjna organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (zmniejszono liczbę komisji orzekających oraz zmieniono sposób wynagradzania członków komisji orzekających);
● przepisy proceduralne regulujące sposób prowadzenia postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (w tym w szczególności wytyczne ws. stosowania kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

W omówieniu zostaną zaprezentowane wybrane zmiany dotyczące zakresu przedmiotowego i podmiotowego stosowania ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Rozszerzenie zakresu przedmiotowego czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Zgodnie z nowelizacją, odpowiedzialnością z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych zostają objęte naruszenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych mające kluczowe znaczenie dla prawidłowości przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Chodzi przede wszystkim o zachowanie uczciwej konkurencji, równe traktowanie podmiotów oraz przejrzystość przy udzielaniu zamówień publicznych. Naruszenia te to m.in.:
• opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać konkurencję;
• opisanie sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w sposób niezwiązany z przedmiotem zamówienia lub nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia;
• niezgodne z przepisami ustalenie wartości zamówienia publicznego lub jego części, jeżeli miało to wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych albo na zastosowanie tych przepisów o niższej wartości;
• niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych określenie kryteriów oceny ofert.
Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych nadal będzie m.in.:
• nieprzekazanie do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub niezamieszczenie w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o zamówieniu, ogłoszenia o zmianie ogłoszenia o zamówieniu lub ogłoszenia o udzieleniu zamówienia;
• udzielenie zamówienia wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych;
• z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych dotyczących przesłanek stosowania trybów udzielania zamówienia publicznego: negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
• niezawiadomienie w terminie Prezesa Urzędu o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wbrew obowiązkowi określonemu w przepisach o zamówieniach publicznych.

Powyższe działania lub zaniechania nie będą stanowiły naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jeżeli zostaną skorygowane zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych albo nie dojdzie do udzielenia zamówienia publicznego [Urząd Zamówień Publicznych].

Wkrótce w Serwisie Samorządowym:
Poszerzono krąg osób odpowiedzialnych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Zmiany w zakresie kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Przydatne materiały:
Ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 240, poz. 1429)
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114)