Nowa nalepka zawiera dane dotyczące: rodzaju paliwa, roku produkcji, numeru rejestracyjnego pojazdu, dla którego została ona wydana, nazwę gminy ustanawiającej strefę czystego transportu oraz oznaczenie „SCT”.  Ma kształt koła o wymiarach 80 mm × 80 mm.

Na razie jedyna Strefa Czystego Transportu funkcjonuje od 1 lipca 2024 r. w Warszawie. Choć przepisy ustawy przewidują, że pojazdy samochodowe (z wyjątkiem tych napędzanych elektrycznie lub wodorem), a także korzystające z wyłączeń uprawniających do wjazdu do SCT powinny być oznaczone nalepką, to Jakub Dybalski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, wskazuje, że za brak nalepki przepisy nie przewidują żadnej kary.  Zgodnie  z art. 96c kodeksu wykroczeń karane jest nieprzestrzeganie zakazu wjazdu do SCT. Karą jest grzywna  w wysokości do 500 zł.

- Wjazd pojazdu do SCT weryfikowany będzie przez strażników miejskich lub przez policjantów, także podczas rutynowych kontroli. Uprawnienie będzie weryfikowane za pomocą Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz naszej bazy, gdzie znajdą się informacje o pojazdach wyłączonych z zakazu – mówi Jakub Dybalski.

Znowelizowana ustawa z 7 lipca 2023 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych dopuszcza, że to gminy będą decydowały o sposobie prowadzenia kontroli w oparciu o system „nalepkowy” lub za pomocą systemów automatycznego czytania tablic – na podstawie danych pobieranych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Przeczytaj więcej: W strefach czystego transportu nie tylko system nalepkowy