III Aleja Najświętszej Marii Panny jest częścią liczącej ponad 1,5 km długości reprezentacyjnej arterii miasta. Ta szeroka na 44 m aleja ma dwie jezdnie przedzielone pośrodku pasażem dla pieszych, po którym m.in. w okresie pielgrzymkowym poruszają się pątnicy. Zwyczajowo mieszkańcy dzielą ją na trzy części: I, II i III Aleję NMP.
Ta ostatnia znajduje się najbliżej jasnogórskiego sanktuarium. W latach 2005-2007 ten odcinek został wyremontowany. Do 2005 r. jezdnie III Alei były ogólnodostępne, a natężenie pojazdów w godzinach szczytu popołudniowego sięgało 500 pojazdów na godzinę.
Obecnie ruch w III Alei odbywa się w dwóch kierunkach, ale remont wymusił znaczące jego uspokojenie i ograniczenie. Obowiązuje tam również tzw. strefa zamieszkania. Oznacza to, że pieszy mają pierwszeństwo na całej powierzchni pasa drogowego, a samochody powinny poruszać się z prędkością do 20 km/h.
Wprowadzane od 2007 r. rozwiązania (np. okresy sezonowego zamykania ruchu jednej z nitek jezdni) - jak podawały lokalne media - nie spotykały się z pozytywnym odbiorem mieszkańców i właścicieli lokali znajdujących się przy Alei.
Pierwsi woleliby raczej przekształcenia jej w deptak, drudzy są zdania, że wszelkie ograniczenia dla ruchu kołowego zabierają im klientów. Konsultacje społeczne dotyczące pożądanej docelowej organizacji ruchu kołowego w III Alei rozpoczęły się na początku marca. O wynikach częstochowski magistrat poinformował w poniedziałek.
Jak przekazał rzecznik urzędu miasta Włodzimierz Tutaj, podczas konsultacji oddano blisko 800 głosów za zamknięciem III Alei dla samochodów, niespełna 600 za pozostawieniem ruchu na obu nitkach i 350 głosów za wariantem pośrednim. Większość głosujących w każdej opcji była za wprowadzeniem w III Alei komunikacji publicznej.
„Szanujemy i cenimy sobie zdanie mieszkańców, dlatego zamierzamy wprowadzić w życie rozwiązanie, jakie wskazała większość tych, którzy zdecydowali się wypełnić ankietę. Musimy teraz zastanowić się, w jaki sposób spełnić wolę mieszkańców, a jednocześnie osłonić tych, którzy na tym wariancie – jak twierdzą - mogą stracić. Chcemy, by III Aleja tętniła życiem, nawet jeśli znikną z niej samochody” - zadeklarował prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk.
Zmiany w organizacji ruchu w III Alei mają zostać wprowadzone pod koniec tego roku lub na początku następnego. Matyjaszczyk wyjaśnił to zasadą niezmieniania zasad gry w jej trakcie – działający tam przedsiębiorcy planowali obecny sezon i składali np. wnioski o ogródki letnie w odniesieniu do ruchu na obu nitkach Alei. Innym czynnikiem jest potrzeba zakończenia okolicznych remontów - dodatkowo komplikujących ruch w ścisłym centrum.
Miasto analizuje możliwości wprowadzenia autobusu np. o elektrycznym lub hybrydowym napędzie, który kursowałby między Alejami i okolicznymi parkingami zwiększając dostępność reprezentacyjnego traktu. Intencją władz miasta jest również to, by pielgrzymi – dzięki możliwości skorzystania z komunikacji miejskiej – częściej korzystali np. z usług mieszczących się tam lokali gastronomicznych.
Prezydent zapowiedział też, że będzie rekomendował częstochowskiemu samorządowi wprowadzenie darmowych przejazdów komunikacją miejską dla właścicieli aut – na podstawie dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy kategorii B. Podobne rozwiązanie funkcjonuje w Nysie. Propozycja jest konsultowana ze związkami częstochowskiego przewoźnika komunikacji miejskiej.
Konsultacje ws. organizacji ruchu kołowego w III Alei NMP przeprowadziło Biuro Inicjatyw Lokalnych i Konsultacji Społecznych urzędu miasta. Jego urzędnicy czekają jeszcze na rekomendacje i opinie ws. wyników ankiety od innych jednostek i służb miejskich.