MEN opublikowało projekt zmiany rozporządzenia MEN z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. Nr 184, poz. 1436) . Obecnie stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, szkoły i placówki może zajmować osoba, wobec której nie toczy się postępowanie karne (z oskarżenia publicznego lub prywatnego) lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie. Oznacza to, że do wyeliminowania danego kandydata może doprowadzić prywatne oskarżenie w najdrobniejszej choćby sprawie, w tym także oskarżenie bezzasadne. Podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku wszczęcia postępowania o ubezwłasnowolnienie. W celu zapobieżenia sytuacjom mogącym prowadzić do nadużyć, zaproponowano zmianę polegającą na zawężeniu kategorii postępowań karnych, jakie nie mogą być prowadzone przeciwko kandydatom na stanowisko dyrektora szkoły, do tych ściganych z oskarżenia publicznego. Rezygnuje się także z wymagania, aby wobec kandydata na stanowisko dyrektora nie toczyło się postępowanie o ubezwłasnowolnienie.
Projekt poszerza listę wymagań stawianych dyrektorom oraz nauczycielom-kandydatom ubiegającym się o stanowisko w publicznej szkole przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym RP. W myśl zawartych w nim przepisów kandydaci na stanowisko powinni ukończyć kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania szkołami i szkolnymi punktami konsultacyjnymi za granicą (ukończenie tego kursu ma być wymagane począwszy od dnia 1 września 2014 r.). Wymagana będzie od nich także znajomość języka kraju pobytu lub języka angielskiego odpowiadająca co najmniej poziomowi biegłości językowej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Proponowane zmiany dotyczące szkolnych punktów konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP (których siedziba również znajduje się poza granicami kraju) wynikają ze specyfiki wspomnianych instytucji. Osoby kierujące szkolnymi punktami konsultacyjnymi w przeważającej części stale przebywają za granicą i nie są tam zatrudnione w pełnym wymiarze zajęć. Powodowało to dotychczas znaczne trudności ze znalezieniem kandydatów na stanowiska kierowników, którzy spełnialiby wymagania określone w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu. Istotną zmianą jest odstąpienie od wymogu obowiązku ukończenia studiów wyższych lub studiów podyplomowych z zakresu zarządzania albo kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą, prowadzonego zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli. W przypadku osób zajmujących stanowisko kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego odstąpiono z kolei od wymogu określonego stażu pracy pedagogicznej lub dydaktycznej, a także uzyskania pozytywnej lub bardzo dobrej oceny pracy lub dorobku zawodowego. Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem nie przewiduje się, inaczej niż ma to miejsce obecnie, możliwości zajmowania stanowiska kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego przez osobę niebędącą nauczycielem. Stanowisko to będzie mógł zajmować tylko nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. Nr 184, poz. 1436)