Minister edukacji narodowej odniosła się do wystąpienia RPO ws. przepełnionych szkół w związku z utworzeniem klasy VII w szkole podstawowej. Jak wyjaśniła w piśmie, uwzględniając konieczność dokonania przez organy prowadzące szkoły zmian w sieci szkół, a także czas niezbędny na pełne dostosowanie istniejącej infrastruktury do zmian w strukturze szkół, przewidziano możliwe zmiany organizacyjne w funkcjonowaniu szkół podstawowych po 1 września 2017 r.
Zgodnie z nimi, jeżeli w danej publicznej szkole podstawowej prowadzonej przez samorząd są zorganizowane co najmniej dwa oddziały klasy III, organ stanowiący jednostki prowadzącej może wskazać uczniom niektórych oddziałów tej klasy, miejsce realizacji obowiązku szkolnego od klasy IV do VIII, w latach szkolnych 2017/2018-2021/2022, w innej publicznej szkole podstawowej – powstałej z przekształcenia gimnazjum, prowadzonej przez tę jednostkę.
Natomiast ograniczenie zjawiska zmianowości w szkołach, głównie miejskich, będzie skutkiem zmniejszenia o jeden rocznik liczby uczniów (oddziałów) w szkołach, których prowadzenie należy do zadań gmin. Przed reformą w systemie oświaty funkcjonowały prowadzone przez gminy sześcioklasowe szkoły podstawowe i trzyklasowe gimnazja (łącznie 9 klas). Po pełnym wdrożeniu strukturalnej zmiany ustroju szkolnego do zadań gmin będzie należało prowadzenie jedynie 8-klasowych szkół podstawowych.
W opinii ministra, reforma systemu oświaty docelowo pozwoli na zmniejszenie zmianowości w szkołach podstawowych, głównie miejskich, gdyż zmianowość to przede wszystkim zjawisko miejskie. W przypadku gimnazjów miejskich, będących w zespole ze szkołami podstawowymi, liczba pomieszczeń do nauki w budynku zespołu, który do tej pory przeznaczony był dla 9 klas, będzie przewyższała potrzeby 8 klas szkoły podstawowej.
W wielu szkołach podstawowych zmniejszy się więc – zdaniem MEN - współczynnik zmianowości. W przypadku zaś samodzielnych gimnazjów miejskich do budynków tych szkół (w wyniku przekształcenia gimnazjum w szkołę podstawową) będzie mogła zostać przeniesiona część oddziałów klasowych z dużych szkół podstawowych.
Minister edukacji podkreśliła też, że ogólny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ośmioletniej szkole podstawowej w klasach IV-VIII wynosi 140 i jest tylko o 2 godziny większy niż w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej w klasach IV-VIII i klasach I-II gimnazjum łącznie. Natomiast wybór programu nauczania do poszczególnych zajęć edukacyjnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami to decyzja szkoły.
MEN: dzięki reformie racjonalnie wykorzystana będzie infrastruktura szkolna
Przekształcenie samodzielnych gimnazjów w szkoły podstawowe pozwoli na wykorzystanie infrastruktury budynków i pozytywnie wpłynie na zmniejszenie zmianowości w gminach miejskich pisze minister edukacji do Rzecznika Praw Obywatelskich.