Modernizacja trasy W-Z obejmuje m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Jednym z nich (przy DH "Central") ma być nowoczesny dworzec, który połączy linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ-południe) z trasą wschód-zachód, na której linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km. Nowa pętla na jej wschodnim krańcu powstanie na osiedlu Olechów. Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań. Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2015 r.

Pierwszy etap prac polegać będzie na zdemontowaniu części torów tramwajowych. Tramwaje z Retkini (na zachodzie miasta) będą kursowały do Dworca Kaliskiego, a z Widzewa (na wschodzie) do ul. Wydawniczej. Pomiędzy tymi przystankami tory zostaną zdemontowane i będzie uruchomiona komunikacja zastępcza. Autobus Z10 ma kursować co pięć minut. Bezpośrednią komunikację pomiędzy Retkinią i Widzewem będzie zapewniała linia 98, na której autobusy mają jeździć, co 7,5 minuty.

W drugim etapie budowy, który rozpocznie się od 4 listopada pojawią się utrudnienia w ruchu samochodów osobowych. Zostaną zamknięte dwie przecznice i ruch będzie się odbywał z uwzględnieniem ulic Kilińskiego, Sienkiewicza, Żeromskiego. Będzie można dojechać do ul. Zachodniej i Kościuszki. Tam zostanie zorganizowany parking zastępczy.

Władze miasta - przyznają, że modernizacja spowoduje kilkunastomiesięczne utrudnienia komunikacyjne. Zapewniają jednak, że mają dobrze przygotowany model komunikacyjny na czas budowy trasy W-Z.