"Brama Miasta" ma być reprezentacyjnym budynkiem i architektonicznym symbolem Łodzi, który łączyć ma powstające NCŁ z historycznym Śródmieściem. Ma to być budynek, pod którym będzie można swobodnie przejść z podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna na główną ulicę miasta - Piotrkowską.
Ogłoszenie prezydent Łodzi o pisemnym przetargu nieograniczonym pojawiło się we wtorek w Biuletynie Informacji Publicznej UMŁ.
Inwestycja powstać ma na działkach o łącznej powierzchni ponad 7,5 tys. mkw. po wschodniej stronie ul. Kilińskiego, na terenie dawnego parkingu przed dworcem Łódź Fabryczna. Zgodnie z warunkami przetargu i koncepcją architektoniczną maksymalna pow. użytkowa przyszłego budynku tworzącego "Bramę Miasta" może wynieść ponad 38 tys. mkw., obiekt będzie mógł mieć do 64 metrów wysokości i najwyżej 13 kondygnacji.
Na parterze budynku mogą się znaleźć nieduże lokale handlowe i usługowe o pow. do 400 mkw. Na najwyższych piętrach mogą powstać apartamenty i mieszkania. Dla nich przewidziano do 30 proc. ogólnej powierzchni budynku, kolejne 30 proc. zarezerwowano na biura lub pod działalność usługową.
Właściciel "Bramy Miasta" będzie musiał tak zaprojektować budynek, aby można było swobodnie pod nim przejść przez środek działki. W warunkach przetargu określono też precyzyjnie jakość użytych materiałów budowlanych. Wprowadzono m.in. zakaz wykonywania w otoczeniu nawierzchni z asfaltu, płyt betonowych i betonowej kostki.
Na dachu i zewnętrznych ścianach nie będzie można także instalować jakichkolwiek urządzeń oraz anten telekomunikacyjnych. Dotąd nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wystawionych na sprzedaż nieruchomości.
Nabywca działki będzie zobowiązany do rozpoczęcia inwestycji (uzyskania pozwolenia na budowę) w ciągu maksymalnie 30 miesięcy od daty podpisania umowy sprzedaży, a zakończyć budowę będzie musiał w ciągu 60 miesięcy od daty podpisania umowy.
Cena wywoławcza nieruchomości wynosi 40 mln zł, bo na taką kwotę minimalną zgodzili się łódzcy radni, a wadium - 4 mln zł. Oferty można składać do 4 grudnia, a otwarcie kopert zaplanowano niespełna tydzień później.
Nowe Centrum Łodzi to jeden z największych programów urbanistycznych w historii miasta. Zaniedbany obszar w centrum o powierzchni 100 ha w ciągu najbliższych lat ma stać się atrakcyjną przestrzenią publiczną. Najważniejszym elementem NCŁ będzie nowy podziemny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, który będzie częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, w którym - oprócz peronów kolejowych - znajdą się m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów.
W przyszłym roku na terenie NCŁ ma się zakończyć rewitalizacja zabytkowej elektrociepłowni EC1. Powstanie w niej m.in. interaktywne Centrum Nauki i Techniki. Na obszarze Centrum zostanie też przebudowanych lub powstanie 9 km dróg, a także 2,5 km torowisk. W sumie zainwestowanych zostanie ponad 2 mld zł.