Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Jeden z mieszkańców zwrócił się do spółki gminnej o przekazanie mu drogą elektroniczną informacji dotyczących między innymi wskazania listy osób zatrudnionych w spółce, które wysłały esemesy premium z wykorzystaniem telefonów służbowych wraz z ilością tych esemesów, przypisaną do poszczególnych osób.


Spółka odmówiła udzielenia informacji. Uznała bowiem, iż takie dane nie stanowią informacji publicznej.


WSA nie zgodził się z argumentacją spółki.


Sąd przypomniał, iż spółki gminne mają obowiązek zachowania przejrzystości w wydatkowaniu funduszy publicznych.


Zdaniem sądu żądanie mieszkańca, który domagał się udostępnienia mu szczegółowych informacji co do umów cywilnoprawnych zawieranych przez spółkę i korzystania z telefonów służbowych przez jej pracowników dotyczyło właśnie sposobu zasad prowadzenia gospodarki finansowej spółki.


Również żądanie wskazania liczby wysokopłatnych wiadomości tekstowych wysyłanych przy użyciu telefonów komórkowych, finansowanych ze środków spółki, a więc ze środków publicznych, niewątpliwie stanowi informację publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.).
 

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Lublinie z 25 września 2014 r., sygn. akt II SAB/Lu 191/14, nieprawomocny