Przyjęta przez Radę Ministrów uchwała przewiduje że: 

  • Program umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej. 
  • Realizacja programu oznacza przede wszystkim łatwiejszy dostęp do kolei pasażerskiej, lepsze warunki prowadzenia działalności gospodarczej i bezpieczniejsze podróżowanie po drogach (część przewozów towarowych przejmie transport kolejowy). Kolej jest też jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, co ma szczególne znaczenie w walce ze zmianami klimatycznymi.
  • Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego. 
  • Na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028. Ok. 5,6 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA; ok. 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np. obligacje, kredyty).

 

Program składa się z trzech komponentów:

  1. inwestycyjnego,
  2. organizacji przewozów pasażerskich,
  3. ochrony infrastruktury kolejowej przed likwidacją.

Podstawowy jest komponent inwestycyjny, dwa pozostałe mają charakter uzupełniający.

Dofinansowanie komponentu inwestycyjnego nastąpi z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Realizacja tego komponentu wpisuje się w zapowiedzianą przez premiera Mateusza Morawieckiego w exposé budowę i modernizację inwestycji kolejowych. 

Zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów.  

Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Spółka we współpracy z samorządami będzie realizować przedsięwzięcia służące rozwojowi sieci połączeń kolejowych w mniejszych miejscowościach.

    
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Czytaj też: UE: Więcej praw dla niepełnosprawnych na kolei, a siła wyższa zwolni z odszkodowań