Jeżeli cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30 proc. od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, w szczególności w zakresie:
1) oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy, oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę;
2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.
Nowy ciężar dowodu ws. rażąco niskiej ceny >>
Zdaniem Izby, jeżeli zamawiający niejako nadmiarowo doszedł do przekonania, że zamierza sprawdzić rzetelność podanej przez wykonawcę ceny, to przepis art. 90 ust. 1 p.z.p. nie może stać na przeszkodzie wdrożenia powyższej procedury. W takim przypadku stosownie do przepisu art. 90 ust. 2 p.z.p. obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy.
Rozpatrując problem rażąco niskiej ceny w ofercie należy wskazać, że jeśli cena stanowi około 70, 65 proc. kwoty wartości szacunkowej przedmiotu zamówienia powiększonej o podatek VAT oraz około 77,18 proc. średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert, to zamawiający z racji braku przekroczonych ustawowych granic wartościowych ceny ofertowej nie ma, co do zasady obowiązku wszczęcia procedury sprawdzającej istnienie rażąco niskiej ceny.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 marca 2015 r., KIO 418/15
Źródło: Krajowa Izba Odwoławcza