Ulica Kościuszki to główna arteria prowadząca ze ścisłego centrum Katowic w kierunku południowych dzielnic miasta. Krótkim jej odcinkiem kursują linie tramwajowe zmierzające do Placu Miarki, a całą długością – jadące do pętli w dzielnicy Brynów.
Choć przed laty przebudowano odcinek wydzielonego torowiska od autostrady A1 prawie do Brynowa, obecnie cała infrastruktura ul. Kościuszki w obrębie centrum, gdzie tory znajdują się na środku jezdni, jest zniszczona. Problemem są też często źle zaparkowane samochody, blokujące ruch tramwajowy. Przebudowa ma temu zaradzić.
Jak poinformował w czwartek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, spółka i miasto właśnie ogłosiły przetarg na przebudowę ul. Kościuszki. Termin składania ofert minie 26 czerwca. Od dnia podpisania umowy wykonawca będzie miał 16 miesięcy na wykonanie prac. Oznacza to, że przebudowa ul. Kościuszki powinna zakończyć się jeszcze w 2014 r.
To kolejny w Katowicach taki przetarg na jednoczesną modernizację torowiska tramwajowego oraz infrastruktury drogowej i technicznej wzdłuż tramwajowych torów. Od 21 lutego w tej samej formule Tramwaje Śląskie i miasto prowadzą postępowanie na modernizację torowiska na ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice.
Według informacji Zowady część przetargu w gestii Tramwajów Śląskich obejmie modernizację torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od wiaduktu kolejowego w centrum Katowic do autostrady A4 (wraz z przebudową sieci trakcyjnej), a także modernizację końcowego odcinka linii nr 6 i 16 w Katowicach Brynowie. Miasto przebuduje w tych samych miejscach układ drogowy i infrastrukturę techniczną.
Wybrany w przetargu wykonawca ma m.in. gruntownie zmodernizować torowisko wykorzystując technologie redukujące hałas i drgania, wybudować nowe perony przystankowe i przebudować sieć trakcyjną. Wymieniona ma zostać nawierzchnia ul. Kościuszki i przebudowane chodniki po obu stronach. Powstać mają też: nowe oświetlenie, zatoki postojowe i nowy system kanalizacji deszczowej.
Część przetargu w gestii Tramwajów Śląskich jest elementem wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Do końca 2014 r. w aglomeracji wyremontowane ma być w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynują Tramwaje Śląskie. Prace w większości zadań tego projektu już się rozpoczęły.
Jednym z miejsc, gdzie prace mają ruszyć lada dzień, będzie południowa część Bytomia, gdzie odbudowana zostanie linia tramwajowa łącząca centrum tego miasta z dzielnicą Łagiewniki i dalej, w kierunku Świętochłowic, Chorzowa i Katowic.
Kursowanie tramwajów na odcinku Bytom Zamłynie - Łagiewniki Targowisko wstrzymano 1 sierpnia 2008 r. - ze względu na zły stan techniczny torów. Rok później, podczas remontu bytomskiej ul. Łagiewnickiej, tory zdemontowano nie odbudowując ich ze względu na brak środków. Odbudowa nieczynnego odcinka – i rozbudowa do dwóch torów jednotorowej dotąd jego części - okazała się możliwa dzięki unijnemu projektowi.
Prócz trwających już robót m.in. w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej, Sosnowcu i Zabrzu, w ramach unijnego projektu trwają jeszcze przetargi na modernizację torowiska w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice oraz modernizację i rozbudowę linii Katowice-Sosnowiec. W najbliższym czasie ogłaszane mają być już ostatnie postępowania dotyczące ulic Gliwickiej w Katowicach, a także ul. Wolności w Chorzowie.
Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko to ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).