W dniu 11 kwietnia 2012 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2012 r., poz. 393) , dalej - rozporządzenie .
Zgodnie z nowymi przepisami zgłoszenie ucznia na zajęcia z języka mniejszości narodowej lub etnicznej albo języka regionalnego jest równoznaczne z ich zaliczeniem do obowiązkowych zajęć edukacyjnych tego ucznia. Natomiast zajęcia z nauki własnej historii i kultury, na które uczeń został zapisany, zalicza się do dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Ponadto w szkołach prowadzących nauczanie w dwóch językach (polskim i mniejszości) na II, III i IV etapie edukacyjnym zajęcia z co najmniej 4 obowiązkowych przedmiotów nauczania muszą być prowadzone w obu językach (z wyjątkiem języka polskiego oraz części historii i geografii dotyczących Polski). Dotychczas na takich szkołach ciążył obowiązek prowadzenia w dwóch językach wszystkich zajęć edukacyjnych.
W rozporządzeniu określono również minimalny wymiar godzin zajęć z języka mniejszości i języka regionalnego oraz własnej historii i kultury. Liczba godzin wskazanych zajęć uzależniona została od etapu edukacyjnego oraz sposobu nauczania języka w danej szkole (jako języka, w którym prowadzone są zajęcia edukacyjne, jako drugiego języka równoważnego z polskim lub jako dodatkowego przedmiotu).
Zgodnie z rozporządzeniem szkoła może prowadzić naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, w ramach godzin do dyspozycji dyrektora lub godzin, które może przyznać organ prowadzący szkołę. W razie potrzeby szkoły powinny podejmować dodatkowe działania mające na celu podtrzymanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej dzieci i młodzieży należącej do mniejszości romskiej oraz wspomagające ich edukację.
Nowelizacja rozporządzenia wiąże się ze zmianami przewidzianymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204) . Wraz z wejściem w życie tego aktu (tj. z dniem 1 września 2012 r.) zmienia się sposób definiowania godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, które dotychczas mogły być przeznaczane m.in. na nauczanie historii oraz geografii kraju pochodzenia mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego mniejszości etnicznych.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 września 2012 r. Od tego dnia stosowane będą przepisy dotyczące wymiaru godzin zajęć dla dzieci i młodzieży uczącej się w kl. I i IV szkoły podstawowej, kl. I gimnazjum oraz kl. I szkół ponadgimnazjalnych. Z kolei dla uczniów pozostałych klas wskazanych szkół oraz liceów profilowanych, uzupełniających liceów ogólnokształcących oraz techników uzupełniających do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach zajęcia realizowane będą zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami.
Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2012 r., poz. 393)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204)