Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy treścią zawartą w formularzu oferty, a załącznikiem przeznaczonym do określenia części zamówienia jaka będzie wykonywana przez podwykonawców, winno nastąpić w oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Skorzystanie z instrumentów uregulowanych w art. 26 ust. 3 i 4 p.z.p. jest dopuszczalne wyłącznie wówczas, gdy wezwanie do uzupełnienia lub wyjaśnienia dotyczy dokumentów odnoszących się do właściwości wykonawcy lub pełnomocnictw.
Zgodnie z art. 26 ust. 4 p.z.p. zamawiający jest uprawniony do żądania od wykonawców wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów o jakich stanowi art. 25 ust. 1 p.z.p. W przywołanym artykule wskazano, że dokumenty i oświadczenia potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, a także dokumenty potwierdzające, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego – muszą być opisane w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
Katalog dokumentów nadających się do uzupełniania i wyjaśnienia w oparciu o podstawę prawną wskazaną w zapytaniu obejmuje wszystkie dokumenty o jakich stanowi rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. W praktyce prowadzonych postępowań wyjaśnienia w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p. odnoszą się najczęściej do dokumentów takich jak np. referencje, zaświadczenia z Urzędów Skarbowych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przywołany przepis pozwala na wyjaśnianie kwestii dotyczących tego, jaki jest sam wykonawca starający się o uzyskanie zamówienia publicznego. Innymi słowy, art. 26 ust. 4 p.z.p. służy wyjaśnianiu zagadnień dotyczących strony podmiotowej wykonawcy, a nie oferowanego świadczenia, czy też sposobu realizacji świadczenia opisanego w SIWZ.
Wyjaśnianie wątpliwości odnoszących się do treści oferty, czy też np. sposobu realizacji zamówienia może być przeprowadzane na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p., zgodnie z którym w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Skoro oświadczenie dotyczące zaangażowania podwykonawców jest związane ze sposobem spełnienia świadczenia, to rozbieżności pomiędzy formularzami składanymi przez wykonawcę winny być wyjaśniane w oparciu o art. 87 ust. 1 p.z.p. Dalsze losy oferty zależą od treści otrzymanych wyjaśnień. Po pierwsze może się okazać, iż w formularzu ofertowym popełniono omyłkę, tj. wykonawca niepotrzebnie zaznaczył, że zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom, podczas gdy w rzeczywistości będzie wykonywał zamówienia samodzielnie. W takiej sytuacji zamawiający uzyska pewność co do przyszłego sposobu realizacji zamówienia, a wykonawca nie zmieniając w istocie treści oferty pozwoli na zakwalifikowanie jej do dalszego etapu procedowania.
Sytuacja może przedstawiać się inaczej wówczas, gdy wykonawca w ramach wyjaśnień stwierdzi, iż pomylił się w wypełnianiu załącznika do oferty i zmieni treść pierwotnego oświadczenia woli wskazując części zamówienia jakie będą wykonywane przy udziale podwykonawców.