Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.

Wartością szacunkową zamówienia powinna być wartość nominalna bonów towarowych.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p., podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.

W przypadku zakupu bonów towarowych trzeba jednak uwzględnić także przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503) dalej u.z.n.k. Zgodnie z art. 15 ust. 4 u.z.n.k. utrudnianiem dostępu do rynku małym przedsiębiorcom, w rozumieniu stanowiącym czyn nieuczciwej konkurencji jest zarówno emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej jak i emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.

W związku z powyższym wykonawcy mogą zaoferować dostawę bonów towarowych tylko za cenę stanowiącą ich wartość nominalną. Skoro zatem żaden wykonawca nie może zaoferować ani ceny wyższej ani niższej to wartością zamówienia może być tylko wartość nominalna bonów.

Warto jednocześnie pamiętać, że w opinii Urzędu Zamówień Publicznych - treść art. 15 ust. 4 pkt 1 i 2 u.z.n.k. wprowadzająca zakaz oferowania do sprzedaży bonów towarowych poniżej ich wartości nominalnej oraz po cenie przewyższającej ich wartość, nie wyłącza jednak stosowania p.z.p. przy ich zakupie, gdyż możliwość odstąpienia od stosowania p.z.p. jako wyjątek od zasady musi mieć charakter ustawowy. Jak wskazuje dalej Urząd Zamówień Publicznych, ze względu na konieczność wyboru jednej oferty zamawiający organizując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę bonów w jednym z trybów określonych przez p.z.p. powinien określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (ogłoszeniu, zaproszeniu do składania ofert), także inne niż cena, kryteria jakimi będzie się kierował przy wyborze najkorzystniejszej oferty. W przypadku zastosowania wyłącznie kryterium ceny wszystkie oferty będą równie korzystne, co spowoduje konieczność unieważnienia postępowania.

Urząd zwraca jednocześnie uwagę, że zastosowane kryteria dodatkowe muszą mieć charakter przedmiotowy (art. 91 ust. 3 p.z.p.) i powinny odnosić się do tych elementów, które mogą różnicować poszczególne oferty. Przykładowo UZP sugeruje możliwość wskazania, iż jednym z kryteriów oceny ofert może być np. liczba punktów w których można będzie realizować bony towarowe lub długość terminu realizacji oferowanych bonów.