Problematykę wysłuchań publicznych porusza w swym artykule opublikowanym na stronach Instytutu Spraw Publicznych Grzegorz Makowski. W projekcie prezydenckim lokalne wysłuchanie publiczne zostało zdefiniowane jako forma konsultacji społecznych. Projektodawcy proponują, aby szczegółowy tryb przeprowadzania wysłuchań określała odpowiednia uchwała jednostki samorządowej. Samorządy powinny mieć swobodę w dokładnym uregulowaniu tej instytucji. Niemniej projektodawcy narzucają też w tym zakresie pewne ramy. Ciekawą propozycją jest na przykład krótki katalog projektów uchwał i dokumentów, które mają być poddawane wysłuchaniom obligatoryjnie. Mowa tam, między innymi o projektach statutu, budżetach, wieloletnim planie inwestycyjnym, uchwałach dotyczących rozwoju oraz projektów uchwał dotyczących trybu konsultacji i samych wysłuchań. Ponadto przedmiotem wysłuchań mogą być również inne projekty prawa miejscowego, istotne dla danej społeczności.

Przepisy projektu nakładają na samorząd obowiązek zapewnienia warunków do przeprowadzenia wysłuchania, protokołowania, opracowania wyników (włączają w to również odpowiednie ustosunkowanie się do przedstawianych opinii) oraz podanie ich do publicznej wiadomości. Zdaniem autora artykułu proponowane przepisy mają szansę zapewnić lepsze funkcjonowanie wysłuchania publicznego na poziomie lokalnym, niż ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, która reguluje działanie wysłuchania na poziomie krajowym. Autor ma nadzieję, że instytucja wysłuchania publicznego nie zniknie z projektu prezydenckiej ustawy, jest ona bowiem jednym z najlepszych mechanizmów partycypacji publicznej.

Na podstawie: www.isp.org.pl