Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych skorzystał z przysługującego mu uprawnienia do występowania do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo o wydanie bądź zmianę aktów prawnych w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych. GIODO zaapelował o wprowadzenie zmian dotyczących zakresu danych umieszczanych na legitymacji szkolnej. Kwestia ta jest uregulowana rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 893, z późn. zm.).
Zasadniczym celem wydawania legitymacji szkolnych jest poświadczenie faktu uczęszczania ucznia do szkoły oraz jego uprawnienia do korzystania ze zniżek ustawowych przy przejazdach środkami publicznego transportu kolejowego i autobusowego, z których to ten drugi cel jest wyraźnie wyartykułowany na rewersie legitymacji. Oba te cele były osiągane przez dotychczas zamieszczany zakres informacji o uczniu obejmujący jego imię, nazwisko, datę urodzenia i miejsce zamieszkania oraz oznaczenie szkoły, do której uczęszcza (zawarte w odcisku pieczęci podłużnej) i nie wydaje się, by do ich realizacji konieczne było rozszerzanie katalogu danych znajdujących się w treści legitymacji szkolnej – jednocześnie, przepisy prawa nie przewidują żadnych innych celów, które by to uzasadniały. W związku z powyższym, z perspektywy wyżej wskazanych celów, ujawnianie numeru PESEL ucznia w legitymacji szkolnej jawi się jako zbędne, wyjaśnia GIODO.
.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych nie zgodził się też z uzasadnieniem projektu nowelizacji rozporządzenia, które stanowi, że dodanie numeru PESEL do legitymacji szkolnej umożliwi weryfikację uprawnień w elektronicznym systemie potwierdzania uprawień świadczeniobiorców (system e-WUŚ). GIODO podkreślił, że jest to cel nowy w porównaniu do dotychczasowych i powinien on zostać wyraźnie wskazany w przepisach prawa dotyczących świadczeń opieki zdrowotnej, nie zaś w uzasadnieniu do rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.
Pomimo, że w przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym do ukończenia 18. roku życia potwierdzenie prawa do świadczeń zdrowotnych odbywa się na podstawie podania numeru PESEL i potwierdzenia tożsamości aktualną legitymacją szkolną to dotychczas ta weryfikacja była możliwa na podstawie legitymacji niezawierających numeru PESEL, zauważa GIODO. Co istotne, polskie prawo gwarantuje bezpłatne świadczenia opieki zdrowotnej wszystkim dzieciom do ukończenia 18 roku życia, tym bardziej więc nie jest uzasadnione zbyt rygorystyczne podejście do kwestii potwierdzania prawa do tych świadczeń przez osoby niepełnoletnie, kończy Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
(GIODO)