Rada gminy ustaliła wysokość i zasady ustalenia dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce na terenie gminy.

Jeden z podmiotów prowadzących niepubliczne przedszkole i żłobek w gminie wniósł skargę na uchwałę do sądu administracyjnego.

Jego zdaniem w wyniku niezgodnych z prawem rozwiązań przyjętych w uchwale otrzymał dotację nie na wszystkie, a jedynie na niektóre dzieci objęte opieką, a więc w wysokości niższej niż należna.

WSA uznał skargę za zasadną

Sąd zwrócił uwagę, iż w świetle obowiązujących przepisów prawa udzielanie z budżetu gminy dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki nie jest obowiązkowe, to jednak w sytuacji, gdy wolą rady gminy dotacja taka zostanie przyznana, to zasady jej ustalania i rozliczania muszą mieścić się w granicach prawa.


Zatem jeśli gmina zdecydowała się na udzielenie takiej dotacji, to nie mogła jej ograniczać tylko do określonej kategorii dzieci.


Określenie "każde dziecko" zawarte w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. nr 45, poz. 235 z późn. zm.) nie może być w żaden sposób zawężane, a zatem jakiekolwiek różnicowanie dzieci pod względem ich miejsca zamieszkania, faktycznej ilości dni, w których przebywają w placówce, albo uzależnianie dotacji od tego, czy jest to dziecko opiekunów pracujących, czy też nie - jest całkowicie nieuprawnione.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Krakowie z 10 marca 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 2012/14, nieprawomocny