W jaki sposób rada gminy oraz komisja skarg wniosków i petycji powinna umieszczać w swoich dokumentach, w tym w szczególności w uchwale, imię i nazwisko skarżącego (osoby fizycznej)?
Czy może zanonimizować (np. umieszczając inicjały) w uchwale, czy powinna umieszczać pełne dane, a zanonimizować uchwałę i inne dokumenty w momencie ich publikacji?
Zakładamy, że umieszczenie imienia i nazwiska w połączeniu z opisem skargi daje możliwość wskazania konkretnej osoby.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Przyjmowanie skarg i wniosków
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Uchwała rady gminy w sprawie uznania skargi za zasadną albo bezzasadną nie musi zawierać danych osoby skarżącej. Inne dokumenty postępowania skargowego powinny podlegać odpowiedniej anonimizacji w przypadku ich upubliczniania.
Sposób anonimizowania danych osoby wnoszącej do rady gminy skargę w trybie opisanym w dziale VIII ustawy z 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a. nie jest w żaden sposób regulowany. Tym samym anonimizacja powinna być przeprowadzana z uwzględnieniem zasad ogólnych ochrony danych osobowych. Ma ona w najwyższym możliwym stopniu ograniczyć możliwość identyfikacji osoby wnoszącej skargę na podstawie upublicznionych danych.
Czytaj też: Rejestr przetwarzania danych to nie jest informacja publiczna
Ustawy nie określają obligatoryjnej treści uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi (uznania jej za zasadną/bezzasadną). Tym samym uchwała może w ogóle nie odnosić się do skarżącego, lecz jednoznacznie identyfikować skargę poprzez wskazanie danych o charakterze przedmiotowym. Może to być zwięzły opis przedmiotu skargi, data jej wniesienia (jeżeli w danej dacie do rady gminy wpłynęła tylko jedna skarga) albo numer pod jakim skargę zarejestrowano (zgodnie z art. 254 k.p.a.).
Zobacz wzory w LEX:
Uchwała rady gminy w sprawie uznania skargi za zasadną >
Uchwała w sprawie skargi na działania prezydenta miasta >
W odniesieniu do innych dokumentów gromadzonych w postępowaniu skargowym anonimizacja powinna odpowiadać charakterowi sprawy. Należy bowiem mieć na względzie, że przedmiot skargi może mieć na tyle zindywidualizowany charakter, że anonimizacji imienia i nazwiska skarżącego będzie niewystarczająca dla skuteczności anonimizacji. Z tego względu anonimizacji innych niż uchwała rady gminy dokumentów postępowania skargowego powinna raczej następować w przypadku ich upubliczniania i być dostosowana do charakteru sprawy.
Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX:
Rozpatrywanie skarg i wniosków przez organy państwowe i samorządowe - komentarz praktyczny >
Składanie i rozpatrywanie skarg - procedura >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
Czytaj także
Klub radnych ma uprawnienia do złożenia interpelacji i zapytań
Zgodnie z prawem w sprawach dotyczących gminy interpelacje i pytania do wójta składa radny. Mogą być one złożone lub podpisane przez kilku radnych czy w imieniu kilku radnych.
WSA: Spółka radnego nie może utrzymywać dróg powiatowych
Zarządzanie przez radnego działalnością spółki, która za wynagrodzeniem odpowiada za bieżącą konserwację dróg powiatowych, narusza przepisy antykorupcyjne. Wojewoda słusznie wygasił mandat radnego - potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.
Wojewoda: Radny zawsze może wstrzymać się od głosu
Rada gminy nie może zastrzec w statucie, że radny może wstrzymać się od głosu, jedynie o ile dopuszcza to procedura danego głosowania – stwierdził w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewoda lubelski.
Prezes spółdzielni mieszkaniowej może być radnym gminnym
Nie ma przeciwwskazań, aby prezes spółdzielni mieszkaniowej nie mógł piastować funkcji radnego rady gminy. Jednak zgodnie z prawem musi powstrzymywać się od udziału w głosowaniu w sprawach dotyczących działającej w gminie spółdzielni.
Prawo nie zakazuje radnemu zmiany partii, o ile nie ma podejrzenia korupcji
Radny może zmieniać klub czy obóz polityczny, ale istotny jest powód, dla którego to robi. Jeżeli ma w zamian otrzymać korzyść, to mogą wchodzić w grę przepisy karne dotyczące korupcji.
WSA: Tylko dyskryminacja chroni zatrudnienie radnego
Przepisy ustawy o samorządzie gminnym chronią radnego przed dyskryminacją z uwagi na jego działalność publiczną i nie pozwalają na jego zwolnienie z tego powodu. Natomiast długotrwała choroba nie jest przyczyną odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy.














