Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p., pod pojęciem zamawiającego rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej obowiązaną do stosowania p.z.p. Uwzględniając powyższą definicję Skarb Państwa oraz jednostki organizacyjne Skarbu Państwa są odrębnymi zamawiającymi od jednostki samorządu terytorialnego takiej jak gmina. Statut samodzielnych zamawiających posiadają także jednostki organizacyjne gminy działające np. formie samorządowego zakładu budżetowego. Udzielanie zamówienia publicznego przez gminę w związku z realizacją zadań administracji rządowej co do zasady nie uprawnia zamawiającego do traktowania takiego postępowania jako zupełnie odrębnej procedury, której szacunkową wartość należy ustalić bez uwzględniania wartości analogicznych wydatków dotyczących zadań gminy.
Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny dalej k.c., osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina jest uznawana za osobę prawną z uwagi na treść art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym dalej u.s.g., według którego gmina posiada osobowość prawną. Zestawiając powyższe przepisy z przywołaną już definicją zamawiającego nie ma wątpliwości co do tego, iż zarówno Skarb Państwa jak i gmina są odrębnymi zamawiającymi w rozumieniu p.z.p.
Na podstawie treści pytania autor wnioskuje, iż intencją pytającego nie jest jedynie potwierdzenie samodzielności wskazanych osób prawnych jako zamawiających, ale także zapytanie o konsekwencje odrębności przywołanych podmiotów w kontekście opisanego stanu faktycznego. Przygotowanie postępowania mającego za przedmiot ochronę obiektu, a realizowanego przez gminę w ramach zadań zleconych z zakresu administracji rządowej powinno nastąpić według takich samych reguł jak procedury, których przeprowadzenie jest konsekwencją realizacji zadań przypisanych bezpośrednio jednostce samorządu terytorialnego. Odrębność Skarbu Państwa jako zamawiającego nie jest więc w szczególności podstawą do odrębnego szacowania tego rodzaju postępowań. Źródło finansowania zamówienia, czy też konieczność wyłonienia wykonawcy z uwagi na realizację zadań nienależących bezpośrednio do gminy, nie uprawnia do oceniania procedury w oderwaniu od innych, podobnych zamówień zlecanych przez gminę.