Jak poinformowało w czwartek biuro prasowe częstochowskiego magistratu, umowę na wynoszące ok. 48 mln zł dofinansowanie z UE podpisali dzień wcześniej dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Paweł Szaciłło i prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
Chodzi o przebudowę zniszczonej i często zakorkowanej drogi krajowej nr 91, wiodącej w mieście ulicami Warszawską i Rędzińską. Ta prowadząca w kierunku Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego i dalej – do Łodzi i Gdańska droga ma funkcję trasy alternatywnej dla autostrady A1.
Projekt przebudowy obejmuje m.in. budowę nowych podbudów i nawierzchni DK 91, budowę nowych ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia, a także – w miejscu najbardziej obciążonych skrzyżowań – pięciu rond. Zakres prac obejmuje też m.in.: przebudowę wiaduktu nad DK1 oraz budowę nowych łącznic, które umożliwią ruch w kilku kierunkach, m.in. z DK 1 od strony Warszawy na DK 91 w kierunku Radomska i odwrotnie.
Wartość całej inwestycji oszacowano w unijnym projekcie na 75 mln zł. Miasto zgłosiło go do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Do kwietnia tego roku przedsięwzięcie było na liście rezerwowej, potem trafiło na listę główną.
Według częstochowskiego samorządu planowana kwota dofinansowania przebudowy to 48 mln zł, czyli obecnie 70,5 proc. przewidywanych tzw. kosztów kwalifikowalnych projektu. Procentowy udział środków unijnych może jeszcze wzrosnąć nawet do 85 proc., w razie przeprowadzenia inwestycji za mniejszą niż szacowana kwotę. Ostateczny jej łączny koszt będzie znany po podpisaniu wszystkich umów.
Dzięki umowie na dofinansowanie możliwe stanie się już m.in. zawarcie kontraktu z wybranym na początku lipca głównym wykonawcą. W przetargu najtańszą ofertę wartości 55,6 mln zł złożyło Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Wykonawca prawdopodobnie jeszcze w tym roku będzie mógł rozpocząć prace w rejonie przecięcia DK 91 z DK 1. Miasto dysponuje już bowiem kompletną dokumentacją projektową i pozwoleniami obejmującymi przebudowę wiaduktu nad „jedynką” i rozbudowę tego węzła.
Warunkiem szybkiego rozpoczęcia tych robót będzie możliwość równoległego ich prowadzenia z innymi dużymi inwestycjami drogowymi w Częstochowie. Chodzi przede wszystkim o pobliską budowę bezkolizyjnego węzła DK 1 (Al. Wojska Polskiego) i DK 46 (Al. Jana Pawła II). Kosztujące 66,5 mln zł prace rozpoczęły się tam dwa tygodnie temu, węzeł ma zostać oddany z końcem września 2014 r.
Pozostała część prac na DK 91 ma być prowadzona w formule „projektuj i buduj”. Miasto zakłada, że będą one realizowane w 2014 r. i pierwszej połowie 2015 r. Według niedawnych informacji Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Częstochowie prawdopodobny termin zakończenia całej inwestycji na DK 91 to wrzesień 2015 r.