Dialog za pomocą obrazu

Internet umożliwia wszystkim wyborcom kontakt z kandydatem. Każdy może zadać mu pytanie i uzyskać na nie odpowiedź, każdy też może zaproponować rozwiązanie i wyrazić swoją opinię na temat programu. W ten sposób Internauci stają się częścią kampanii wyborczej, czują się docenieni.

Do wyborców skuteczniej przemawiają fakty, działania, które mogą zobaczyć, stąd przekaz wideo wydaje się najodpowiedniejszą formą kontaktu kandydata z otoczeniem.

Przedstaw się!

Własny kanał wideo w Internecie umożliwia przybliżenie sylwetki kandydata, ale także zapoznanie wyborców ze jego dotychczasową działalnością. To często ona jest najważniejsza w kampanii, to ona wnosi najwięcej do strategii wyborczej.

- Potwierdziło się to podczas ostatnich wyborów prezydenckich w USA, gdzie kandydat demokratów Barack Obama miał najwięcej materiałów wideo w swoim kanale YouTube ze wszystkich kandydatów. Jesienią 2008 roku byłem akurat w Nowym Jorku oraz kilka dni w Washingtonie. Obserwowałem na wiecach wyborczych sztabowców Obamy, którzy często pracowali równocześnie na 10 kamerach, plus dwie cały czas w powietrzu na platformach helicam, tylko po to, aby jeszcze tego samego wieczora pojawiła się dwuminutowa relacja w kanale YouTube Baracka Obamy ze spotkania z wyborcami – mówi Wiktor W. Kammer, producent w CBC Film Productions, firmy która promuje polityków z Krakowa.

Szacuje się, że ok. 70% ludzi głosuje na kandydata, którego zna i któremu ufa (bez względu na przynależność do ugrupowania politycznego). Co więcej, prawie 50% ludzi mających pozytywny stosunek do osoby którą zna, namawia znajomych na głosowanie na tego kandydata. Z powyższych statystyk jasno wynika jak ważną rolę ma do spełnienia właściwe przedstawienie sylwetki kandydata. Do życiorysu kandydata odwołują się jego rywale, ale także wyborcy, którzy na tej podstawie najczęściej wyrabiają sobie opinię. Atrakcyjny i ciekawy przekaz informacji na swój temat staje się kluczem do przybliżenia swojej osoby i tym samym przekonania wyborców do siebie.

Specjaliści od wizerunku zalecają podzielenie materiału filmowego na temat życiorysu i osiągnięć kandydata na kilka odcinków. Każdy odcinek powinien być poświęcony innemu okresowi życia kandydata (dzieciństwo, młodość, edukacja, czasy obecne) lub aspektowi (życie prywatne i zawodowe). Modułowość odcinków pozwoli odbiorcom usystematyzować informacje i wybrać te, które wydają im się najistotniejsze. Poza tym, dwu-trzy minutowe reportaże filmowe w Internecie sprawdzają się najlepiej. Nie są zbyt długie, Internauci nie wyłączają ich przed zakończeniem – co więcej, jeśli dany klip się spodoba, polecają go dalej przez swojego facebooka, maila, gg, skype, bloga itp.

- Poza zaprezentowaniem własnej sylwetki należy poinformować wyborców o swoich planach oraz przedstawić swoje dotychczasowe działania, które potwierdzają nasze poglądy i obrany program. Z relacji z wydarzeń, konferencji prasowych, briefingów , zadań wynikających z pełnionej obecnie funkcji, powinien wyłonić się spójny obraz, który chcemy zaprezentować wyborcom – komentuje Wiktor W. Kammer.

Jak to technicznie zrobić ?

Niestety, nie wszystko co chcemy pokazać, da się przedstawić „domowymi sposobami”. Czasem lepiej tego nie robić, aby nie zaszkodzić kandydatowi amatorskim nagraniem udającym profesjonalne.

- Dostępność ofertowa małych, ręcznych kamer wideo, często nagrywających już w HD jest ogromna. Ceny zaczynają się od 700-800 złotych a foldery reklamowe krzyczą do nas „professional”. Tego typu kamery nadają się wyłącznie (o ile w ogóle) do plenerowych planów totalnych lub ogólnych, bez dźwięku i obowiązkowo z dobrego statywu z olejową głowicą. Małe, turystyczne kamery HD pozbawione są tzw. optyki, mają słabe przetworniki obrazu, ciemne obiektywy oraz nie dają możliwości podłączenia zewnętrznych mikrofonów które są kluczowe dla akceptowalnej jakości dźwięku w nagraniu. Bardzo ważna jest również stabilizacja obrazu która w amatorskich kamerach występuje jedynie w postaci cyfrowej, o ile w ogóle – wyjaśnia producent CBC Film Productions.

Na dobrze technicznie wykonane nagranie, które bez wahania można publikować w serwisie internetowym kandydata, np. ekskluzywny wywiad w ładnym, stylowym miejscu, składa się szereg elementów. Podstawą jest dobre oświetlenie planu, zwykle trzy-cztero punktowe o mocy nie mniejszej niż dwa-trzy kW, o temperaturze barwowej uzależnionej od pomieszczenia. Dalej, gdy plan jest już dobrze oświetlony, przygotowywane są kamery.

- Dobrze jest, gdy rozmówca jest „ogrywany” z dwóch kamery równocześnie plus trzecia „na kontrę” na osobę rozmawiającą z kandydatem względnie pokazująca plan dwójkowy (czyli obie osoby równocześnie w planie amerykańskim lub półzbliżeniu). Gdy już mamy ustawione światło i kamery czas na dźwięk – kontynuuje Wiktor W. Kammer.

Wbudowane mikrofony w kamerach są tzw. mikrofonami efektowymi, które nie nadaną się do nagrywania mowy z uwagi na swoje dookólne charakterystyki.

- Do tego służą mikrofony kierunkowe, najlepiej tzw. „pchełki” wpinane w klapę marynarki czy żakietu. Ważne też jest, aby mikroporty je zasilające były bezprzewodowe, wtedy problem z wszechobecnymi kablami znika. Gdy już mamy światło, ustawione kamery, podłączony dźwięk przychodzi czas na … makeup. Wielu mężczyzn wzbrania się bardzo od tego typu zabiegów, ale jest on obowiązkowy. Oko kamery jest wielokrotnie bardziej sprawne od oka ludzkiego. Wszelkie zaczerwienienia, przebarwienia skóry, podkrążone oczy itp. face to face są prawie niezauważalne, natomiast w kamerze widać je po 100-kroć bardziej – wyjaśnia producent CBC Film Productions.

Montaż

Z uwagi na ludzką percepcję najlepiej sprawdzają się dwu i pół-trzy minutowe klipy mające formę reportażu. Materiał, będący relacją z jakiegoś wydarzenia zwykle zawiera w sobie kilka stałych elementów będących częścią reportażowego stylebook’a. Najlepsze ujęcia tzw. „foty” zawsze dajemy na początek i koniec materiału. To one widz najlepiej zapamiętuje z całego klipu. Aby materiał był dynamiczny i interesujący na 3 minuty powinno się złożyć około 5-6 tzw. „setek” przeplatanych podprowadzającymi je voiceover’ami na fotach (głos lektora zza ekranu komentującego obraz który w danej chwili ogląda widz). Ważne są również aminowe tickery zwane też belkami czy wizytówkami, które pojawiają się dole ekranu, gdy należy podpisać danego rozmówcę lub zatytułować materiał filmowy.

Tylko profesjonalnie zrealizowane zdjęcia (nagranie wideo) oraz ciekawy, dynamiczny montaż będą korzystnie budowały wizerunek kandydata. Obecnie ludzie dużo mniejszą uwagę przykładają do linearnego czytania czy oglądania materiałów, decydując się na szybkie i powierzchowne skanowanie informacji, które ich interesują.

- Nie możemy liczyć, że każdy internauta od początku do końca oglądnie każdy materiał w serwisie. Możemy za to liczyć, że na pewno go włączy na paręnaście sekund i to być może nawet z dźwiękiem. Będąc stałym widzem stacji informacyjnych jak TVN24, Polsat News czy TVP INFO będzie podświadomie poszukiwał takiego samego stylu przekazu i jakości materiału co w TV. – podsumowuje Maja Turek – wydawca CBC Film Productions odpowiadająca za Podcast TV.

Różni wyborcy, różne metody, różne języki

Nie należy zapominać, że każdy wyborca jest inny. Dlatego chcąc nawiązać dialog i przekonać do siebie należy poznać szczegółowo swój elektorat, podzielić go na odpowiednie grupy i dostosowywać swoje przekazy do ich potrzeb.

Seniorzy, ludzie dojrzali i doświadczeni, aby oddali swój głos, muszą zostać przekonani naocznie o rzeczywistej działalności kandydata. To do nich powinny być skierowane wideo-relacje z wydarzeń, w których uczestniczy kandydat. Z kolei ludzie młodzi, niepewni swoich poglądów, poszukujący swojego przedstawiciela, nastawieni są na komunikację, to im warto umożliwić spotkania z kandydatem, atrakcyjny fanpage na Facebook.com, wideo czaty, gdzie będą mogli zadawać ważne dla nich pytania.

Dla kandydata

- Co najważniejsze, własny podcastowy kanał TV uniezależnia kandydata od stacji telewizyjnych, które pokazują krótkie i często, z punktu widzenia biorącego udział w wyborach, mało istotne, wycinki z konferencji czy wydarzeń, w których wziął udział kandydat. Własny kanał podcastowy pozwala zaprezentować w obszerniejszy sposób działania i informacje, ważne dla startującego w wyborach - dodaje Kammer.
W świetle obecnych przepisów kodeksu wyborczego, który zakazuje emisji płatnych spotów wyborczych w radiu i telewizji, własny video channel w Internecie staje się nowym kanałem emisji. Nowelizacja kodeksu spowodowała również, że wszyscy startujący w wyborach mają szansę zaprezentować się wyborcom poprzez spot w Internecie. Jest to dużo tańsza opcja reklamy wyborczej, niż spot w telewizji. Należy jednak pamiętać, że same kanały wideo nie zastąpią bezpośredniego kontaktu z wyborcą, ale mogą wspomagać pozostałe działania promocyjne. Są atrakcyjną i bardziej wiarygodną formą pozyskiwania informacji.

autor: A.S.

Wiktor W. Kammer jest absolwentem kierunku Public Relations na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, ukończył Dziennikarską Szkołę TVN24. W samorządowej kampanii wyborczej w 2010 roku w Sztabie Wyborczym Stanisława Kracika, kandydata na Prezydenta Krakowa był odpowiedzialny za medialny przekaz audio-wizualny do Internetu oraz realizował telewizyjne spoty reklamowe kandydata.

www.podcasttv.pl