Modernizacja i rozbudowa do dwóch torów tamtejszej linii tramwajowej to jedna z części wartego ok. 885 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Koordynuje go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów.
Ul. Katowicka w Bytomiu prowadzi od skrzyżowania ul. Siemianowickiej i Chorzowskiej m.in. do Placu Sikorskiego, który jest głównym węzłem tramwajowym w tym mieście. Dla ruchu samochodowego nie jest ona główną arterią. Jest natomiast częścią głównej trasy tramwajowej w kierunku Katowic - i jedynym jej jednotorowym odcinkiem między centrami Bytomia i Katowic.
W kontekście obecnego unijnego projektu Tramwajów Śląskich powstał projekt gruntownej przebudowy ok. 800-metrowego odcinka ul. Katowickiej. Tramwajowa spółka współpracuje przy nim z bytomskim samorządem, a także samorządową spółką Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.
Tramwaje Śląskie sfinansują - przy wsparciu unijnymi środkami - przebudowę torowiska od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej wraz z dobudową drugiego toru. Miasto zapłaci za przebudowę jezdni i chodników ma tym odcinku, wraz z przebudową oświetlenia ulicznego i budową nowych miejsc postojowych. Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne ma z kolei odpowiadać za przebudowę sieci wodociągowej wraz z przełączeniami istniejących przyłączy do budynków w pasie drogowym - w części ul. Katowickiej oraz Siemianowickiej.
Przetarg na zamawiane przez wszystkie trzy podmioty prace ogłosiły już Tramwaje Śląskie. Projekt zakłada m.in. poprowadzenie ruchu tramwajów i samochodów wspólną jezdnią (obecnie pojedynczy tor tramwajowy jest tam w większości wydzielony z jezdni).
Odpowiednio wytłumione tory tramwajowe mają zostać ułożone na prefabrykowanych płytach żelbetowych, a nawierzchnię - wraz z miejscami postojowymi - ma utworzyć kostka kamienna. Na ul. Katowickiej powstać mają też nowe chodniki i ścieżka rowerowa - z kostki brukowej. Całość ozdobią donice z drzewami. Oferty w tym przetargu można składać do 12 września.
Obecnie Tramwaje Śląskie w ramach unijnego projektu prowadzą przetargi na wykonanie jeszcze czterech inwestycji. Chodzi o: przebudowę torowisk od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu, przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach (od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego) oraz o budowę i modernizację infrastruktury torowo-sieciowej w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu - do drogi ekspresowej S86.
Z końcem lipca br. ruszyły też przetargi na zakup łącznie 45 nowych tramwajów (z opcją rozszerzenia zamówień do 55 wozów). Niezależnie od zakupu taboru i prac związanych z infrastrukturą, Tramwaje Śląskie przewidują w unijnym projekcie jeszcze zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).
Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma być zrealizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej - realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem. (PAP)