Podstawą działania zespołów interdyscyplinarnych ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie jest uchwała rady gminy podejmowana w oparciu o art. 9a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 ze zm.) . W myśl art. art. 9a ust. 15 ustawy radni są upoważnieni jedynie do określenia w uchwale trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego wraz ze szczegółowymi warunkami funkcjonowania zespołu. Nie decydują natomiast o składzie zespołu interdyscyplinarnego poprzez wskazanie jednostek, których przedstawiciele są uprawnieni do uczestniczenia w pracach zespołu. Radzie gminy nie przysługują jakiekolwiek kompetencje do określenia w sposób wiążący składu zespołu interdyscyplinarnego czy też grup roboczych.
Z ustawy wynika, iż rada gminy może doprecyzować zadania zespołu, działając na podstawie art. 9b ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w drodze gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Jednak nie posiada ona kompetencji do uzupełniania zadań zespołu w uchwale podjętej na podstawie art. 9a ust. 15 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie , a tym bardziej nie może delegować takiej kompetencji na sam zespół.
Innym często popełnianym błędem jest sposób powoływania grup roboczych. Sama decyzja w przedmiocie powołania grup roboczych leży w gestii zespołu interdyscyplinarnego. Zatem ani burmistrz, ani żaden inny organ nie może w tę materię ingerować. Rada miasta nie może postanowić, że grupy robocze mogą być powoływane jedynie na podstawie porozumień zawartych pomiędzy burmistrzem, a jednostkami wymienionymi w uchwale. Zgodnie z art. 9a ust. 8 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie to zespół działa na podstawie porozumień zawartych między burmistrzem, a podmiotami. Zespół zaś decyduje o utworzeniu grupy roboczej. Są to zatem dwa różne podmioty działające na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Norma zawarta w art. 9a ust. 15 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie , nakłada na radę obowiązek kompleksowego uregulowania podstawowych zagadnień związanych ze sposobem funkcjonowania zespołu interdyscyplinarnego. Rada nie może odsyłać do odrębnej regulacji określającej organizację pracy zespołu interdyscyplinarnego, którą uregulować powinna sama rada gminy. Rada nie została bowiem upoważniona do przekazywania kompetencji do określenia zasad funkcjonowania zespołu na rzecz innego podmiotu.
Rada może normować jedynie tryb i sposób odwoływania członków zespołu, a więc procedurę pozbawienia członkowstwa w zespole. Organ stanowiący gminy nie jest natomiast władny do określenia wymagań, czy kwalifikacji jakimi powinien legitymować się członek zespołu interdyscyplinarnego. Ustawodawca nie nakłada na członków gminnych zespołów interdyscyplinarnych wymogu braku karalności za przestępstwo umyślne.
Wszystkie powyższe wytyczne zostały zawarte w rozstrzygnięciach nadzorczych Wojewody Dolnośląskiego Nr-y: NK-N.4131.519.2011.MS6-1 z dnia 24 października 2011 r., NK-N.4131.887.2011.JB6-1 z dnia 2 listopada 2011 r., NK-N.4131.850.2011.SS1 z dnia 3 listopada 2011 r.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493)