Niezależnie od tego przedsięwzięcia nadal rośnie opóźnienie innego prowadzonego przez Asseco (wraz z BRE Bankiem) projektu KZK GOP. Chodzi o mającą łączyć funkcje m.in. elektronicznego biletu i elektronicznej portmonetki Śląską Kartę Usług Publicznych, która miała zacząć działać w maju tego roku.

W środę rzeczniczka Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) Anna Koteras poinformowała o zamontowaniu w Zabrzu, Gliwicach i Katowicach pierwszych kilkunastu elektronicznych tablic informacyjnych tzw. systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Docelowo ma on objąć 72 przystanki na wybranych odcinkach tras autobusów.

Tablice mają działać w sześciu miastach regionu - Będzinie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Zabrzu. Będą informować o bieżącym ruchu autobusów na trasach: między katowickimi osiedlami Tysiąclecia i Paderewskiego, z centrum Sosnowca przez sosnowieckie Zagórze, Dąbrowę Górniczą po dąbrowską dzielnicę Gołonóg, z centrum Będzina do centrum Dąbrowy Górniczej oraz z centrum Gliwic do centrum Zabrza.

Rzeczniczka przyznała w środę, że zgodnie z zapisami umowy, system informacji pasażerskiej miał zacząć działać w połowie 2013 r. Pytana o opóźnienie wskazała, że obecna określona przez wykonawcę data oddania systemu do użytku to koniec tego roku. Sprawę opóźnienia ma analizować zarząd Związku. „Prace nad systemem cały czas trwają” - powiedziała rzeczniczka KZK GOP.

Przypomniała przy tym, że elektroniczne tablice informacyjne to jedyna widoczna dla pasażerów część większego zamówienia. Obejmuje ono również m.in. wyposażenie pojazdów w potrzebne urządzenia oraz dostawę narzędzia informatycznego pozwalającego na analizowanie i planowanie ruchu autobusów. Asseco dostarcza te rozwiązania na podstawie umowy wartej 6,1 mln zł. KZK GOP zdobyło na ten projekt 4,2 mln zł unijnego dofinansowania.

System informacji pasażerskiej jest mniejszym z dwóch przedsięwzięć realizowanych przez Asseco dla KZK GOP. Drugie to warte ok. 190 mln zł dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych. Połączy ona w sobie m.in. bilet komunikacji miejskiej, nośnik podpisu elektronicznego oraz tzw. e-portmonetkę, umożliwiającą płacenie za usługi w urzędach i instytucjach. Asseco Poland pracuje nad Kartą w konsorcjum z BRE Bankiem.

Zgodnie z warunkami umowy pierwsza część tego zamówienia – obejmująca m.in. wydanie 385 tys. pierwszych kart - miała zostać wykonana do 9 maja 2012 r., czyli w ciągu czterech miesięcy od zawarcia umowy, druga - w ciągu ośmiu miesięcy, trzecia - w ciągu 12 miesięcy, a czwarta i ostatnia - w ciągu 16 miesięcy.

Wykonawca zgłosił wykonanie pierwszego etapu prac 8 października ub. roku (zamiast 9 maja 2012 r.). KZK GOP uznał wówczas argumentację Asseco, że zdecydowana większość opóźnień powstała z przyczyn niezależnych od wykonawcy.

Termin wykonania drugiego etapu prac (obejmującego m.in. okablowanie 650 autobusów i montaż w nich kasowników i terminali) minął 9 września ub. roku. Wykonawca dotąd go nie zgłosił, choć w marcu KZK GOP informował, że etap ten jest już na ukończeniu. Niezgłoszony nadal jest też trzeci etap, choć termin minął 9 stycznia. Poszczególne etapy nie są ściśle powiązane ze sobą, a ich realizacja może być w pewnej mierze prowadzona niezależnie.

„Projekt ŚKUP niestety również jest opóźniony. Prace przy jego wykonaniu cały czas trwają, więc idzie to do przodu” - zaznaczyła w środę Koteras.

W ramach konsorcjum wykonawców Karty BRE Bank odpowiada za produkcję i personalizację kart, przygotowanie systemu rozliczeniowego, dokonywanie rozliczeń pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w systemie oraz obsługę płatności dokonywanych w miejscach publicznych, gdzie wykorzystywana będzie karta.

Natomiast Asseco Poland ma wdrożyć system pobierania opłat we wszystkich pojazdach zarządzanych przez KZK GOP, zainstalować 109 wielofunkcyjnych automatów biletowych i 232 automaty parkingowe oraz stworzyć sieć 1200 punktów akceptacji i doładowań kart.