Uchylenie immunitetu członkowi Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy (ZPRE) odbywa się zgodnie z procedurą wyszczególnioną w regulaminie tego organu. Ma ona zapewnić poszanowanie praw członków instytucji oraz zagwarantować sprawiedliwy proces. Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich (46) wybranych bądź wskazanych spośród przedstawicieli parlamentów krajowych zgodnie z określoną przez dany kraj procedurą. Obecnie ZPRE liczy nominalnie 306 przedstawicieli (oraz 306 zastępców przedstawicieli). Polska delegacja Sejmu i Senatu liczy 12 przedstawicieli i 12 zastępców (po 9 posłów i po 3 senatorów).

 

Procedurę rozpoczyna wniosek do przewodniczącego

Zgodnie z regulaminem wszelkie wnioski skierowane do przewodniczącego ZPRE przez instytucję państwa członkowskiego (np. sądową) o uchylenie immunitetu przedstawiciela organu są ogłaszane na posiedzeniu plenarnym lub posiedzeniu tzw. Stałej Komisji, a następnie przekazywane Komisji Regulaminu, Immunitetów i Spraw Instytucjonalnych.

Stała Komisja składa się z przewodniczącego i wiceprzewodniczących ZPRE, a także szefów grup politycznych, delegacji narodowych i komisji. Jest zwoływana co najmniej dwa razy w roku, a jej zadaniem jest działanie w imieniu Zgromadzenia, gdy ono nie obraduje, aby zapewnić w ten sposób ciągłość jego działań. Rozważa i przyjmuje opinie, rezolucje i zalecenia na podstawie sprawozdań przedłożonych przez komisje.

W skład Zgromadzenia Parlamentarnego wchodzą członkowie parlamentów z 46 państw członkowskich. Stanowi ono demokratyczne forum dla debaty i monitoruje wybory. Jego komisje odgrywają ważną rolę w badaniu aktualnych spraw.

Czytaj też w LEX: Immunitet parlamentarny a gromadzenie dowodów w postępowaniu karnym >

ZPRE obraduje cztery razy do roku (najbliższe posiedzenie odbędzie się w dniach 30 września–4 października). Każda sesja trwa zazwyczaj tydzień. Są to tzw. sesje plenarne, które odbywają się w siedzibie Rady Europy w Strasburgu. W przerwach między sesjami plenarnymi odbywają się spotkania komisji, które przygotowują raporty i projekty rezolucji do omówienia podczas sesji plenarnych.

Komisja Regulaminu, Immunitetów i Spraw Instytucjonalnych ma „niezwłocznie rozpatrzyć wniosek” o uchylenie immunitetu. Może wydać opinię na temat kompetencji organu wnioskującego i formalnej dopuszczalności wniosku, nie bada jednak zasadności danej sprawy, nie orzeka o winie lub niewinności członka ani czy czyny przypisywane mu uzasadniają ściganie.

Zgodnie z regulaminem „przy pierwszej możliwej okazji” Komisja ma obowiązek wysłuchać członka, którego dotyczy wniosek, lub reprezentującego go innego członka ZP RE, który może przedstawić dowolny dokument, jaki uzna za istotny.

Czytaj też: Poseł Romanowski na wolności - jednak chroni go immunitet >

Komisja może zwrócić się do właściwych organów krajowych o dostarczenie jej wszelkich informacji i szczegółów, które uzna za niezbędne do ustalenia, czy immunitet powinien zostać uchylony. Sprawozdanie Komisji kończy się projektem rezolucji w sprawie zachowania lub uchylenia immunitetu.

Sprawozdanie stanowi pierwszy punkt obrad ZPRE w pierwszym dniu posiedzenia po złożeniu sprawozdania. Debata nad sprawozdaniem ogranicza się do argumentów za lub przeciw uchyleniu immunitetu. Następnie Zgromadzenie podejmuje decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu sprawozdania w głosowaniu.

Przewodniczący następnie przekazuje decyzję Zgromadzenia organowi krajowemu, który złożył wniosek. (am/pap)

Czytaj też w LEX: Uwagi o obowiązkach prokuratora w zakresie udostępnienia akt postępowania przygotowawczego w postępowaniu w przedmiocie wniosku o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej piastunów wybranych konstytucyjnych organów państwa >