Według danych Komisji zdecydowaną większość tj. 94 proc. sprawców (na łącznie 292 sprawców) czynów pedofilskich stanowią mężczyźni.
Raport Komisji podaje, że najmłodsze skrzywdzone dziecko miało zaledwie rok, a najstarsze - 16 lat. W 22 przypadkach poszkodowani to dzieci w wieku do 3 lat. W 71 zgłoszonych do Państwowej Komisji sprawach poszkodowani mają od 3 do 10 lat. Pozostali to dzieci w wieku od 11 do 15 lat - czytamy w raporcie.
Czytaj też: Krzywda dziecka za zamkniętymi drzwiami, sprawcy często pozostają bezkarni
- Traumą dla dziecka był nie tylko sam kontakt seksualny, ale również kontakt z organami procesowymi - wyjaśniała wiceprzewodnicząca komisji ds. pedofilii Hanna Elżanowska. - Nie było strony, która dbałaby o jego dobro - dodała.
Z raportu wynika też, że ponad 64 proc. sprawców było osobami obcymi dla poszkodowanych dzieci. Z kolei 12,3 proc. stanowili spokrewnieni, a 23,3 proc. to rodzice. Oznacza to, że 35,6 proc. sprawców należało do rodziny skrzywdzonych dzieci.
Zniesienie przedawnienia i zatarcia skazania
Komisja w rekomendacjach zaproponowała wyłączenie przedawnienia karalności przestępstw seksualnych popełnionych na szkodę dziecka oraz wyłączenie zatarcia skazania w odniesieniu do wszystkich rodzajów kar wymierzonych za czyny seksualne na szkodę dziecka. W tym także - kary pozbawienia wolności orzeczonej z warunkowym zawieszeniem jej wykonania.
Komisja wnosi o wprowadzenie nowych typów przestępstw, tj.:
- karanie zachowania polegającego na upublicznieniu nagiego wizerunku dziecka bez stosowania przemocy, groźby karalnej, podstępu czy innej formy stosowania siły w celu zaspokojenia seksualnego siebie lub innej osoby
- karanie nawiązania kontaktu poprzez internet lub sieć telekomunikacyjną z małoletnim w celu jego seksualnego wykorzystania wyłącznie w cyberprzestrzeni (bez kontaktu w świecie rzeczywistym);
- wprowadzenie odpowiedzialności karnej za przestępstwo seksualnego wykorzystania dziecka popełnione za granicą, bez względu na to, czy czyn ten jest karany w kraju, w którym go popełniono
- wprowadzenie zagrożenia wyższą karą (typ kwalifikowany) dla następujących przestępstw: seksualnego wykorzystywania niepoczytalności lub bezradności, stosunku zależności lub krytycznego położenia, zmuszania do uprawniania prostytucji oraz naruszenia intymności seksualnej – jeśli popełnione zostały wobec osoby poniżej 15 roku życia;
- zakaz warunkowego umorzenia postępowania w odniesieniu do przestępstw seksualnych popełnionych na szkodę dziecka
- ograniczenie możliwości zastosowania instytucji warunkowego zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności wobec sprawcy przestępstwa
- wprowadzenie obligatoryjności oddania pod dozór każdego sprawcy przestępstwa seksualnego na szkodę dziecka – niezależnie, czy zdiagnozowano u niego zaburzenia preferencji seksualnych, czy też nie, a wobec którego sąd zastosował warunkowe zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności
- odstąpienie od wymierzania kar alternatywnych (grzywna, kara ograniczenia wolności) w stosunku do kary pozbawienia wolności w przypadku takich przestępstw, jak: propagowanie pedofilii (art. 200b k.k.), publiczne prezentowanie treści (art. 202 par. 1 k.k.), składanie seksualnych propozycji małoletniemu za pośrednictwem internetu lub sieci telekomunikacyjnej (art. 200a par. 2 k.k.).
Odpowiedzialność sprawców - błędna interpretacja
W celu wykonania tych postulatów Komisja rekomenduje uchwalenie przez parlament projektu opracowanego przez Państwową Komisję i złożonego Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej 2 lutego 2021 r.
Państwowa Komisja nie podziela przyjętej przez Prokuraturę Krajową interpretacji znowelizowanego w 2017 r. art. 240 k.k. Interpretacja ta wyklucza możliwość odpowiedzialności karnej sprawców posiadających 13 lipca 2017 r. uzyskaną przed tą datą wiarygodną wiadomość o przestępstwach przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę dzieci poniżej 15 roku życia.
Państwowa Komisja, uwzględniając opinie ekspertów prawa karnego, stoi na stanowisku, że osobom, które 13 lipca 2017 r. posiadały wiarygodną wiadomość o przygotowaniu albo usiłowaniu lub dokonaniu ww. przestępstw, może zostać przypisana odpowiedzialność karna za niezawiadomienie organów ścigania od 13 lipca 2017 r. – niezależnie od tego, kiedy weszły w posiadanie tej wiadomości.
Dlatego konieczna jest zmiana przyjętej przez prokuraturę interpretacji art. 240 k.k.
W sądach - zasada pierwszeństwa
Komisja dostrzega również potrzebę nowelizacji ustawy o Państwowej Komisji i doprecyzowanie procedury postępowania wyjaśniającego, zwiększenie podmiotowości poszkodowanego oraz systematyzację pojęć.
Czytaj też: Prof. Borecki: Kościelne instytucje odpowiadają za czyny pedofilskie księży>>
Niezbędne jest nadanie priorytetowego charakteru sprawom karnym dotyczącym przemocy seksualnej wobec dzieci. I to zarówno na etapie postępowania przygotowawczego, jak i sądowego (analogicznie do spraw, w których stosowane jest tymczasowe aresztowanie).
W sądach istotne znaczenie miałaby zasada pierwszeństwa w wyznaczaniu terminów rozpraw – po to, by te sprawy przeprowadzone i zakończone były sprawne i bez nieuzasadnionej zwłoki.
Adwokat dziecka
Eksperci Komisji uważają też, że należy wprowadzić instytucję adwokata dziecka dla małoletniego pokrzywdzonego. W sytuacji, gdy dziecko nie ma ustanowionego kuratora procesowego, wydanie decyzji o przydzieleniu mu adwokata dziecka powinno być obligatoryjne. Wprowadzenie do procedury karnej instytucji adwokata dziecka ma na celu zwiększenie ochrony dobra, praw i godności skrzywdzonego dziecka, a także właściwą jego reprezentację.
Do tego celu konieczne jest utworzenie na poziomie okręgowych rad adwokackich i okręgowych izb radców prawnych list adwokatów i radców prawnych, którzy będą się specjalizować w ochronie praw dziecka (listy te mogą być zbieżne lub tożsame z listami adwokatów i radców prawnych, którzy wyznaczani są do pełnienia funkcji kuratora procesowego).
Ustanowienie kuratora, gdy sprawcą jest rodzic
Obowiązek i niezwłoczność wystąpienia z wnioskiem o ustanowienie kuratora procesowego nie zawsze są realizowane przez prokuratora, co powoduje brak reprezentacji małoletniego pokrzywdzonego i naruszenie jego praw procesowych (np. brak możliwości zaskarżenia decyzji kończącej postępowanie). Potrzebne są więc zmiany w Kodeksie postępowania karnego nakazujące prokuratorowi wystąpienie do sądu opiekuńczego z wnioskiem o ustanowienie kuratora procesowego dla małoletniego pokrzywdzonego niezwłocznie po uzyskaniu wiadomości o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka przez jednego z rodziców.
Ze względu na dobro dziecka pokrzywdzonego konieczne jest unikanie ponownego przesłuchania, które może prowadzić do wtórnej wiktymizacji i dodatkowej traumy.
Opinia biegłego
Wskazana jest obligatoryjna opinia biegłego dotycząca możliwości wykonania powtórnych czynności z udziałem małoletniego. W sytuacji wystąpienia jednego z dwóch przewidzianych w prawie wyjątków od zasady jednokrotnego przesłuchania małoletniego należy uprzednio zbadać okoliczności dotyczące stanu pokrzywdzonego i bezwzględnie zasięgnąć opinii biegłych specjalistów odnośnie możliwości wykonania powtórnych czynności z jego udziałem. Działanie takie pozwoli zapewnić mu pełną ochronę i bezpieczeństwo.
Płeć sędziów i przeszkolenie
Sprawy dotyczące przemocy seksualnej wobec dzieci powinny być prowadzone tylko przez odpowiednio przeszkolonych sędziów - postuluje Komisja. Niezwykle delikatny charakter postępowań z udziałem dzieci wymaga posiadania przez sędziów karnistów odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.
Wydaje się więc konieczne uzupełnienie przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury programu szkoleniowego dla sędziów – zarówno na etapie szkolenia wstępnego, jak i ustawicznego.
Według członków Komisji należy też określić płeć sędziego prowadzącego przesłuchanie małoletniego pokrzywdzonego w trybie art. 185a k.p.k. i musi być ona inna niż płeć sprawcy.
Obecnie żaden artykuł Kodeksu karnego nie wskazuje na konieczność unikania zgodności płci między sędzią a sprawcą. Jeżeli sędzia jest tej samej płci co sprawca, może to negatywnie wpływać na stan psychiczny dziecka, a tym samym wpływać na treść i formę ujawnianych informacji od dziecka.