Projekt został przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości i jest odpowiedzią na wnioski z raportu dotyczącego oceny funkcjonowania ustawy o rzeczach znalezionych w praktyce.

Limit wartości rzeczy znalezionych

Jak poinformowano, w ustawie o rzeczach znalezionych podwyższony zostanie limit wartości rzeczy znalezionej (obecnie 100 zł), poniżej którego do określonych rzeczy można nie stosować przepisów ustawy o czynnościach właściwego starosty.

Ponadto, projekt wprowadzi normy dot. sposobu postępowania z rzeczami znalezionymi będącymi dokumentami, zawierającymi dane osobowe m.in. przewiduje się, że po bezskutecznym upływie terminu do ich odebrania przez osobę uprawnioną staną się one własnością powiatu, a właściwy starosta dokona ich zniszczenia. Z czynności zniszczenia należy sporządzić protokół.

Rozszerzony zostanie też katalog podmiotów, którym znalazca ma obowiązek oddać znalezioną rzecz, której cechy zewnętrzne lub umieszczone na niej znaki szczególne wskazują, że stanowi ona sprzęt lub ekwipunek wojskowy, oraz w przypadku znalezienia dokumentu wojskowego, a w szczególności legitymacji, książeczki lub zaświadczenia wojskowego albo karty powołania.

Zobacz również: Biuro rzeczy znalezionych nie przemieni się w detektywa

Czytaj w LEX: Obowiązki starosty w zakresie postępowania z rzeczami znalezionymi >

Przechowywanie rzeczy niebezpiecznych

Projekt wprowadzi ponadto przepisy określające sposób postępowania z rzeczami niebezpiecznymi dla życia i zdrowia, a także uprości procedury m.in. w zakresie sporządzania dokumentów związanych z przyjęciem zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz z odebraniem rzeczy znalezionej od znalazcy.

Doprecyzowane zostaną również zasady współdziałania organów w zakresie postępowania z rzeczami znalezionymi, w szczególności wydłużenie terminu przechowywania rzeczy przez właściwego zarządcę przed jej oddaniem do właściwego starosty, skrócenie ustawowych terminów poszukiwania osób uprawnionych do odbioru rzeczy (m.in. skrócenie czasu terminu publikacji wezwania do odbioru rzeczy na tablicy ogłoszeń z jednego roku do sześciu miesięcy) oraz przejścia własności rzeczy znalezionej na znalazcę (m.in. rezygnacja z ogłaszania o znalezieniu rzeczy w prasie lokalnej i ogólnopolskiej).

Z kolei w kodeksie cywilnym - w związku z projektowanym skróceniem terminów na prowadzenie postępowania poszukiwawczego - przewiduje się skrócenie do sześciu miesięcy (obecnie jeden rok) terminu do odebrania rzeczy przez osobę uprawnioną, którą imiennie wezwano do odbioru rzeczy oraz do jednego roku (obecnie dwa lata) terminu do odebrania rzeczy w przypadku, gdy dane osoby uprawionej są nieznane, a wezwania dokonano na tablicy ogłoszeń.

Rząd ma przyjąć projekt ustawy w pierwszym kwartale 2025 r. (kk/pap)