W piątek odbyło się spotkanie Fundacji Powszechnego Czytania, w trakcie przypomniano cztery najważniejsze projekty realizowane przez fundację (Supermoc książek, Ratownicy Czytelnictwa, Książka Chroni i Czytanie Rządzi).  

 

 

- Biblioteka Narodowa działa 275 lat. Miejsce biblioteki ma pokazywać stosunek do czytania, do kultury. Ważne, żeby w takich miejscach sympatycy czytania mogli się spotykać - powiedział na wstępie Tomasz Makowski, dyrektor  Biblioteki Narodowej, gospodarz spotkania. Jak podkreślił, czytanie jest częścią rozwoju, modernizacji i przyszłości. - Od tego, jak powszechnie będziemy czytać zależy przyszłość każdego z nas – zaznaczył.

 


Upowszechnianie czytelnictwa

Maria Deskur, prezes fundacji, podziękowała wszystkim, którzy współpracują z fundacją. - Dziś będziemy też świętować wspólne działania i budować relacje. Ma to pomóc realizować cel, jakim jest podniesienie czytelnictwa w Polsce. Czytanie jest czynnikiem rozwoju społeczeństwa. Jedynym darmowym i łatwo dostępnym sposobem na wyrównywanie szans społecznych, niwelowanie różnic statusowych. Jest strategicznie ważnym tematem – stwierdziła. I przypomniała, że od wielu lat działa Narodowy Program Czytelnictwa, „Mała Książka - Wielki Człowiek” Instytutu Książki, programy samorządowe, NGOs. - W Polsce jest bardzo dobra sieć bibliotek publicznych, festiwale literackie, targi książki. To wielopoziomowy i różnobarwny krajobraz. My jako fundacja jesteśmy małym podmiotem w tym krajobrazie. Wszystko robimy z kimś. I dzisiaj zaprosiliśmy naszych partnerów, żeby podzielili się tym, co robią – powiedziała Maria Deskur.

Fundacja Powszechnego Czytania rozdystrybuowała ponad 40 tysięcy egzemplarzy plakatów, ulotek, publikacji o upowszechnianiu czytania.

Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta miasta Krakowa ds. kultury, który w spotkaniu wziął udział online, zaznaczył, że Kraków wspiera akcję „Supermoc książek”. – Wierzymy, że działania fundacji i program Koalicji na rzecz Czytania zwiększą poziom czytelnictwa i pobudzą zainteresowanie czytelnictwem – stwierdził Piaskowski.

Z kolei Anna Mucha, aktorka, mama, ambasadorka Ratowników Czytelnictwa, powiedziała, że zabrania swoim dzieciom czytać pod kołdrą i w nocy. I zachęca je, żeby się buntowały. Jej córka ma 10 lat i czyta 12 książek miesięcznie. - Potrafi rozróżniać bynajmniej od przynajmniej – podkreśliła Mucha. I dodała: - Ratowanie czytelnictwa to nie tylko piękny projekt. To coś, co pozwoli stworzyć świadome, inteligentne społeczeństwo.

Jak podkreślono w trakcie spotkania, w projekt fundacji „Książka Chroni” zaangażowała się ogromna liczba ludzi i instytucji.

- Vsevit to najstarsze czasopismo publikujące tłumaczenia i przekłady literatury w Ukrainie. Jesteśmy wdzięczni fundacji, bo dzięki jej pomocy mogliśmy przygotować numer specjalny, bo drukarnie nie pracują. Dzięki pomocy fundacji przetrwaliśmy. W 2025 r. wydawnictwo będzie obchodzić 100-lecie – powiedział Dmytro Drozdowski, wydawca czasopisma Vsevit z Ukrainy, który uczestniczył w spotkaniu online.

 

 

Z kolei Dorota Łoskot-Cichocka, ilustratorka, pisarka, współautorka książki „Świat jest piękny. Książka przeciw wojnie” zapewniła, że to nie jest książka o wojnie. - To książka o pięknym świecie. O tym, że pomimo wojny świat nadal jest piękny, i że wojna się skończy, dobro zwycięży zło – zaznaczyła. Wyjaśniła, że każdy autor w książce miał do dyspozycji jedną stronę, 700 znaków.  - Te historie są jak bagaż uchodźcy. Tylko najważniejsze słowa, tak jak uchodźca pakuje tylko najważniejsze rzeczy – stwierdziła.

 

Cena promocyjna: 47.2 zł

|

Cena regularna: 59 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Kariatydy Czytelnictwa za 2022 wręczone

W trakcie piątkowego spotkania rozdano także Kariatydy Czytelnictwa za 2022 rok. To wyróżnienie i wyraz wdzięczności fundacji dla ludzi, instytucji i firm, które działają na rzecz upowszechniania czytania i w znaczący sposób wspierają projekty fundacji. W tym roku nagrodzonych było w sumie 34 - osób, instytucji i firm. Nagrody wręczali Maria Deskur i Grzegorz Majerowicz, członek zarządu fundacji.

Wśród wyróżnionych było m.in. wydawnictwo Wolters Kluwer. W imieniu firmy nagrodę odebrała Karolina Wilczyńska-Rheims, dyrektor Działu Kreacji i Projektów Marketingowych Wolters Kluwer Polska.

- Wolters Kluwer dostarcza profesjonalną informację prawną w różnych formach: książek, ebooków i serwisów elektronicznych. Pomimo, że zdecydowanie w naszej działalności dominuje forma elektroniczna, to najbliższa naszemu sercu jest książka. Jesteśmy bardzo świadomi roli, jaką czytelnictwo odgrywa w rozwoju społeczeństwa, śledzimy badania na ten temat i staramy się przekazać naszym odbiorcom, czytelnikom i klientom, że kluczem do przyszłego dobrobytu jest edukacja najmłodszych pokoleń. Ta edukacja zaczyna się już w wieku dziecięcym, bo jeśli na tym etapie nie zaszczepimy pasji czytania i pogłębiania wiedzy, to nie możemy oczekiwać, że uczniowie, studenci czy aplikanci będą dbać o standardy prawa, demokracji czy praworządności – mówi Karolina Wilczyńska-Rheims. I dodaje: - Dlatego z pełnym zaangażowaniem popieramy i wspieramy działania Fundacji Powszechnego Czytania. Gratulujemy Fundacji sukcesów, jakie odnoszą zainaugurowane akcje i cieszymy się, że grono przyjaciół Fundacji jest tak liczne a my mamy zaszczyt się nim znajdować.

Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku, prezes Unii Metropolii Polskich, odbierając wyróżnienie dla UMP, powiedział: - Czytałem od dziecka, byłem wtedy w swoim świecie. Jako Unia zrzeszamy 12 miast. Spadające statystyki czytelnictwa skłoniły nas do wsparcia programu i fundacji. Książka pobudza wyobraźnię i rozwija umysł. Dzisiaj książka ma ogromną konkurencję. U nas w centralnych miejscach stoją śledzie – miejsca, gdzie można przyjść i wziąć książkę, a my je uzupełniamy.

Olga Korolec, dyrektor marketingu i zrównoważonego rozwoju w firmie Ringier Axel Springer Polska, także nagrodzonej Kariatydą Czytelnictwa za 2022 rok, powiedziała: - Mamy w naszej grupie media cyfrowe szeroko zasięgowe, dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć fundację. Nasi czytelnicy zareagowali bardzo pozytywnie. 46 mln odsłon w ciągu 14 dni. Nasz zespół określił tę kampanię jako jedną z najlepszych i najprzyjemniejszych, jaką do tej pory realizowaliśmy.

Natomiast Ewelina Karpińska, dyrektor marketingu Green Caffè Nero podkreśliła, że tradycyjny mieszczański salon to stół i biblioteczka. Miejsce, gdzie można poczuć się miło i ciepło. - Taki cel przyświecał założycielom kawiarni Green Caffè Nero. Zachęcamy naszych gości, żeby przynieśli swoje książki do kawiarni i je zostawili. Od 7 lat organizujemy akcję kawa za książkę. Zebraliśmy blisko 50 tysięcy książek. Nasi goście zostawiają książki i biorą inne na wymianę. To jedyna forma "kradzieży", jaką popieramy – podkreśliła Karpińska. I dodała: - Zachęcamy inne przedsiębiorstwa, że czytelnictwo może być sposobem na kreowanie i rozwój biznesu.