Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowego rozporządzenia, które określa zasady rachunkowości oraz plan kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie prowadzenia ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych.
Jako, że ewidencja podatków jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu, należy prowadzić ją z wykorzystaniem kont syntetycznych planu kont urzędu, jako jednostki budżetowej. Dlatego też projektowane rozporządzenie uwzględnia postanowienia rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861), a w szczególności plan kont zawarty w załączniku nr 3 dotyczący planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. W związku ze zmianami zawartymi w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r., wprowadzono następujące konta z opisem oraz zasadami funkcjonowania tych kont dla celów prowadzenia ewidencji podatkowej:
1) konto 141 – „Środki pieniężne w drodze”, które służy do ewidencji środków pieniężnych znajdujących się między kasą urzędu a jego rachunkiem bankowym,
2) konto 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, które wykorzystywane jest do ewidencji rozrachunków m.in. z: podatnikami z tytułu należnych i wpłacanych przez nich podatków, które podlegają przypisaniu na ich kontach inkasentami, jednostkami budżetowymi z tytułu potrąceń, bankami z tytułu nieprzekazanych wpłat,
3) konto 226 – „Długoterminowe należności budżetowe”, na którym ewidencjonuje się należności podatkowe podlegające przeniesieniu z należności krótkoterminowych,
4) konto 720 – „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” służące do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych w zakresie m.in. dochodów podatkowych i niepodatkowych.

Poza tym jak przyjęli projektodawcy w uzasadnieniu do rozporządzenia: "należności podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym, które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego ujmowane będą, w ślad za zmianami wprowadzonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r., na koncie 221 –„Należności z tytułu dochodów budżetowych”. Natomiast należności podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym wymagalne w okresie powyżej 12 miesięcy od dnia bilansowego, będą ewidencjonowane na koncie 226 – „Długoterminowe należności budżetowe”.
Pozostałe konta użyte w projektowanym rozporządzeniu nie uległy zmianie. Dokonano jedynie stosownych zmian w ich opisach w związku z wprowadzeniem nowych kont.
Projektowane rozporządzenie zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 112, poz. 761).

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line