14 maja 2010 r. został ogłoszony i zarazem wszedł w życie nowy statut BGK, nadany w drodze rozporządzenia z 11 maja 2010 r. w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 81, poz. 535).
Zmiana statutu BGK ma służyć przede wszystkim zrównaniu pozycji rynkowej BGK, pod względem możliwości oferowania usług, z innymi bankami działającymi na rynku oraz dostosowaniu zakresu udzielania poręczeń. Organy BGK zostały wyposażone w dodatkowe mechanizmy usprawniające ich pracę. Szereg zmian ma charakter porządkujący i dostosowujący do zapisów ustawy - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665), ustawy z 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689) oraz innych ustaw.
Wśród najważniejszych zmian w statucie w zakresie działania BGK należy wymienić głównie:
- możliwość rozszerzenia działalności zagranicznej BGK na wykraczającą poza wyłącznie związaną z realizacją rządowych programów społeczno - gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej oraz rozwoju regionalnego,
- rozszerzenie dotychczasowego katalogu czynności bankowych, jakie wykonuje BGK, o wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,
- rozszerzenie zakresu poręczeń, jakie może udzielać BGK, także na portfele kredytowe lub portfele należytego wykonania innych zobowiązań oraz poręczenia dla podmiotów udzielających poręczeń lub gwarancji za zobowiązania mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, a także organizacji pożytku publicznego,
- rozszerzenie dotychczasowego katalogu czynności nie będących czynnościami bankowymi, jakie może wykonywać BGK o świadczenie usług w zakresie zarządzania aktywami na podstawie odrębnych przepisów oraz umów albo w ramach realizacji rządowych programów społeczno - gospodarczych, programów samorządności lokalnej, rozwoju regionalnego.
Nowy statut BGK przewidział nowe zadania dla Rady Nadzorczej. Są to:
- zatwierdzanie regulaminu kontroli wewnętrznej w BGK,
- wyrażanie zgody na dokonywanie inwestycji kapitałowych, jeżeli wysokość takiej pojedynczej inwestycji lub łączna wysokość inwestycji w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5 proc. funduszy własnych,
- zatwierdzanie przedstawianych przez Zarząd założeń polityki BGK w zakresie ryzyka braku zgodności.
Zgodnie z nowym statutem zwołanie posiedzenia Rady Nadzorczej umożliwiono członkowi Rady Nadzorczej pełniącemu stale funkcję zastępcy przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz przyznano mu uprawnienia do prowadzenia posiedzenia, ale tylko w razie nieobecności przewodniczącego Rady Nadzorczej. Ponadto przyznano uprawnienia do złożenia, przewodniczącemu Rady Nadzorczej lub w razie jego nieobecności członkowi Rady Nadzorczej pełniącemu stale funkcję zastępcy przewodniczącego, wniosku o zwołanie posiedzenia tego organu dwóm zamiast trzem członkom zarządu.
Poszerzeniu uległ katalog spraw, w których uchwały Rady Nadzorczej są podejmowane w głosowaniu tajnym. Teraz w głosowaniu tajnym podejmowane są też uchwały w sprawach zawieszania w czynnościach prezesa, wiceprezesa – pierwszego zastępcy prezesa, wiceprezesów oraz pozostałych członków Zarządu oraz wystąpienie do ministra z wnioskiem o odwołanie prezesa Zarządu.
Poszerzeniu uległ także katalog spraw, w których uchwały Rady Nadzorczej nie mogą być podejmowane w głosowaniu pisemnym lub z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Dotyczy to dodatkowo wystąpień do ministra z wnioskiem o odwołanie prezesa Zarządu, a także wyboru członków Komitetu do spraw Audytu oraz przyjęcia regulaminu Komitetu do spraw Audytu.
Nowy statut wprowadza możliwość podejmowania przez Zarząd uchwał poza posiedzeniem, w trybie pisemnym oraz z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Wskazana forma nie dotyczy jednak:
- zasad polityki kadrowej i płacowej,
- wieloletnich programów rozwoju,
- sprawozdania finansowego BGK i sprawozdania z działalności BGK,
- planu finansowo-rzeczowego BGK,
- wniosków w sprawie podziału zysku albo pokrycia straty BGK.
Z kolei do wyłącznego zakresu działania centrali BGK dodana została bankowa obsługa rachunków budżetu państwa oraz wykonywanie zadań wynikających z zaciągania kredytów i pożyczek.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line