Międzyresortowy zespół pod przewodnictwem wiceministra Adama Szejnfelda zakończył pracę nad pierwszą częścią „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości”. Komitet Rady Ministrów przyjął kolejne dwie ustawy z tego Pakietu dotyczące zmian w Kodeksie spółek handlowych, Kodeksie cywilnym i prawie dewizowym.
I. Proponowane zmiany w Kodeksie spółek handlowych:
1. Zniesienie obowiązku przekształcenia spółek cywilnych w spółki jawne. Obecnie obowiązuje przekształcenie obligatoryjne, które powinno nastąpić w przypadku, gdy przychody netto spółki cywilnej w każdym z dwóch ostatnich lat obrotowych osiągnęły wartość rodzącą, zgodnie z przepisami o rachunkowości, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych (800 tys. euro).
2. Ograniczenie odpowiedzialności wspólników spółek osobowych za zobowiązania przedsiębiorcy jednoosobowego w przypadku, gdy przedsiębiorstwo jednoosobowego przedsiębiorcy wnoszone jest do spółki aportem - do wartości nabytego przedsiębiorstwa według stanu w chwili wniesienia, a według cen w chwili zaspokojenia wierzyciela.
3. Obniżenie wysokości minimalnego kapitału zakładowego w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością (z 50 tys. do 25 tys. zł) i w spółkach akcyjnych (z 500 tys. do 250 tys. zł).
4. Ograniczenie wymogów formalnych dla jednoosobowych spółek kapitałowych – przez uchylenie przepisów, które nakładają na wspólnika (akcjonariusza) w spółce jednoosobowej obowiązek składania oświadczeń woli w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym.
5. Wprowadzenie przepisów, które precyzyjnie określają dzień wypłaty dywidendy w spółkach kapitałowych.
6. Złagodzenie zakazu łączenia stanowisk przez członków rad nadzorczych i komisji rewizyjnych spółek kapitałowych - wprowadzenie zasady, że zakaz łączenia stanowisk dotyczy tylko osób pozostających ze spółką w stosunku pracy: głównego księgowego lub radcy prawnego.
7. Skrócenie okresu, po upływie którego dopłaty będą mogły zostać zwrócone z 3 do 1 miesiąca od daty publikacji ogłoszenia o zamiarze zwrotu dopłat.
8. Uchylenie przepisu, zgodnie z którym uchwały podjęte na walnym zgromadzeniu obradującym w trybie art. 405, tj. bez formalnego zwołania, gdy reprezentowane jest 100 proc. kapitału akcyjnego i przy braku sprzeciwu, podlegają ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w terminie miesiąca od ich podjęcia.
9. Obniżenie sankcji z 10 tys. zł do 5 tys. zł, nakładanej na członków zarządów spółek handlowych w przypadku, gdy zamówienia handlowe oraz informacje, o których mowa w art. 127 § 5 (Pisma i zamówienia handlowe składane przez spółkę komandytowo-akcyjną w formie papierowej i elektronicznej, a także informacje na stronach internetowych spółki), art. 206 § 1 (składane przez spółkę z o.o.) i art. 374 § 1 (składane przez spółkę akcyjn) ksh, nie zawierają danych określonych w tych przepisach.
10. Zmiana przesłanek uznania spółki za spółkę dominującą poprzez wykreślenie „członków rady nadzorczej” z obecnego przepisu, zgodnie z którym za spółkę dominującą uważa się spółkę handlową w przypadku, gdy członkowie jej zarządu lub członkowie jej rady nadzorczej stanowią więcej niż połowę członków zarządu innej spółki kapitałowej (spółki zależnej) albo spółdzielni (spółdzielni zależnej).
11. Przedłużenie okresu na podwyższenie kapitału zakładowego o następne 2 lata (do 31 grudnia 2010 r.) w stosunku do obowiązku, który powinien być wykonany już przed dniem 1 stycznia 2004 r. Mimo upływu 3 lat oraz kolejnych 2 lat od daty wejścia w życie Kodeksu spółek handlowych – nie wszystkie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne dostosowały wysokość swoich kapitałów zakładowych do minimalnej wysokości przewidzianej ustawą, z uwagi na problemy finansowe.
II. Propozycja zmian w Kodeksie cywilnym i prawie dewizowym:
Projekt zawiera propozycje zniesienia walutowości w polskim systemie prawa i finansów. Dzięki proponowanym zmianom rezydenci-przedsiębiorcy będą mogli rozliczać się w kraju z innymi rezydentami w walutach wymienialnych, różnych niż polski złoty, bez obowiązku uzyskania zezwolenia Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Obecne przepisy dopuszczają możliwość rozliczania się przez osoby fizyczne w pewnych walutach obcych, natomiast takiej możliwości nie przewidują pomiędzy przedsiębiorcami wewnątrz kraju. Sytuacja ta powoduje konieczność uzyskiwania zezwoleń dewizowych i zwiększa dodatkowo ryzyko kursowe eksporterów. Propozycja jest wyjściem naprzeciw potrzebom przedsiębiorców, zwłaszcza prowadzących działalność w zakresie eksportu i importu. Wprowadzi nie tylko ułatwienia w rozliczeniach, bez konieczności biurokratycznego i kosztownego przeliczania obcych walut na polską złotówkę, ale tez przyczyni się do zmniejszenia ryzyka kursowego. Jest szczególnie ważne w związku ze stale postępujących procesem umacniania się złotówki wobec walut obcych.
(Źródło: MG/KW)