Wpływy ze sprzedaży map oraz innych materiałów i informacji z zasobów wojewódzkich, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów są dochodami własnymi budżetu samorządu województwa. Podobnie wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu są dochodami własnymi budżetu powiatu.
Natomiast z budżetu odpowiednio samorządu województwa i powiatu finansowane są zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z tego zasobu, w tym w szczególności:
1) przebudowa i remont lokali przeznaczonych do prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
2) wyposażenie i utrzymanie w należytym stanie technicznym lokali przeznaczonych do prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
3) informatyzacja państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
4) zakładanie, aktualizacja i modernizacja systemu informacji o terenie, map topograficznych i tematycznych, osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, ewidencji gruntów i budynków;
5) kontrola opracowań przyjmowanych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sposobu prowadzenia, gromadzenia i udostępnienia tego zasobu;
6) wykonywanie ekspertyz i opracowań dotyczących stanu państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz jego potrzeb rozwojowych;
7) zakup urządzeń, oprzyrządowania, sprzętu informatycznego, oprogramowania oraz sprzętu poligraficznego;
8) podnoszenie kwalifikacji pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego poprzez pokrywanie kosztów szkoleń, narad i konferencji w zakresie udostępniania, aktualizacji, utrzymywania i rozwoju tego zasobu.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (MAiC) chcąc przeciwdziałać negatywnym zjawiskom, występującym w części jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczania wpływów uzyskanych z udostępniania map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego na cele niezwiązane z geodezją i kartografią proponuje się wprowadzenie nowej regulacji prawnej na wzór art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. Poz. 1232). Zgodnie z propozycją wyrażoną w projekcie założeń projektu o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne zadania, o których mowa w art. 41 ust. 3 Pgik, finansowane są w danym roku budżetowym w wysokości nie mniejszej niż średnia roczna kwota wpływów, uzyskanych w okresie poprzednich trzech lat za udostępnianie map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Zdaniem MAiC uprawniona jest teza, że bez wprowadzenia takiego ograniczenia, w niedługiej perspektywie w niektórych starostwach może nastąpić zapaść w realizacji zadań w dziedzinie geodezji i kartografii, co w konsekwencji w sposób dramatyczny wpłynie negatywnie na funkcjonowanie innych dziedzin, takich jak inwestycje budowlane, obrót nieruchomościami, gospodarka nieruchomościami, pobór podatków rolnego oraz podatku od nieruchomości, statystyka publiczna.
Proponowane rozwiązanie ma przyczynić się do poprawy funkcjonowania administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tych przypadkach, w których finansowanie zadań z zakresu geodezji i kartografii jest rażąco niskie w stosunku do wpływów uzyskiwanych w wyniku realizacji tych zadań. Pośrednio zmiany te mają przynieść korzyści również obywatelom poprzez możliwość dostępu do wiarygodnych i aktualnych danych dotyczących nieruchomości zgromadzonych w ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.
Źródło: www.rcl.gov.pl,